#lekkersociaal: memes

De scriptie is ingeleverd en de ketens zijn los. Na de vakantie begint het grote mensenleven en dat betekent dus fulltime werken. Strategieën bedenken, de public relations managen, noem de hele meuk maar op. Maar stel je voor, je moet communicatiestrategieën bedenken voor je werk, want ze willen van hun stoffige imago af. Je besluit te werken met de ultieme internethumor: memes.

Door: Giorgos Brentjes 

In mijn laatste(?) #lekkersociaal, neem ik daarom deze social media strategie onder de loep, omdat deze strategie een geweldige hit kan zijn, maar ook een misser voor open doel…

Memes (/miːm/)
We kennen ze allemaal, dus een introductie is niet echt nodig. Toch even snel uitleggen voor de mensen die de afgelopen 10 jaar onder een steen hebben geleefd. Memes zijn grappige internetplaatjes die een bepaald gevoel of grap overbrengen. Einde uitleg, makkelijk hé? Maar hoe ga je dit in hemelsnaam toepassen binnen een organisatie als communicatiestrategie?
Daarom een aantal tips op een rijtje!

  • Schoenmaker, blijf bij je leest
    Heeft je doelgroep een leeftijd boven de 65? Dan zijn memes misschien niet het beste middel om in te zetten om onze eerbiedwaardige ouderen te benaderen. Opa Kees zal de termen ‘that moment when’, ‘doge’ of ‘yeet’ niet echt snel snappen en dat zorgt alleen maar voor meer verwarring in dat grijze koppie. Nee, memes moeten bij je merk en je doelgroep passen. Natuurlijk kun je outside of the box gaan als verzekeringsmaatschappij en je strategie op kattengifjes baseren, maar dan moet je doelgroep ook hierdoor aangesproken worden.
  • Memes, maar met mate
    Het is zomer, de barbecues werden vorige week massaal aangezet en het bier was niet aan te slepen. Maar memes als strategie is hetzelfde als alcohol: geniet, maar met mate. Spam jij de tijdlijnen van je volgers vol met memes? Dan kan je serieuze imago al snel een deukje krijgen en dat is iets wat je juist wil voorkomen. Maar ook hier kijken we naar het eerste puntje, past het wel bij je doelgroep? Als dat wel het geval is kun je misschien een beetje meer memes gebruiken. Later komen we bij wat voorbeelden.
  • Laden, niet lossen
    Gebruik memes om je merk of boodschap te ‘laden’. Heb je een nieuw product te lanceren? Dan kan het leuk werken om de aankondiging en de aanloop ernaartoe te promoten met memes! De memes zijn niet je leidende boodschap, maar slechts een katapult naar het uiteindelijke bericht.

The Good, The Bad and the Ugly
De afgelopen jaren zijn er bedrijven geweest die kwamen, zagen en faalden of slaagden. Er zijn veel voorbeelden die laten zien hoe het niet moet, maar gelukkig zijn er genoeg voorbeelden van hoe het wel moet.

Eerst een slechte. Veel bedrijven hebben nog steeds 70-jarige businessmannen in pak die de communicatie bepalen en die hebben natuurlijk een ongelofelijk goede kijk op de wereld. Dus wat doe je dan? Gedateerde memes gebruiken die niemand meer aanspreken.

Delta Airlines creëerde een veiligheidsvideo waarin verschillende memes naar voren kwamen, maar deze hadden de test van tijd helaas niet overleefd.

De toon van de video is alsof een kinderjuf groep 2 aanspreekt en het acteerwerk is ongeveer op hetzelfde niveau als dat van Marco Borsato in Wit Licht: afgrijselijk slecht. Te veel memes, maar ook veel te oude memes. Het shot van de dansende baby, een meme die zelfs ik nooit eerder had gezien, dateerde helemaal uit 1996. Iets met ‘uit de mode’, maar goed. Bekijk de video zelf en laat weten wat je ervan vindt!

Een goed voorbeeld? Je verwacht het niet, maar die eer gaat uit naar een politiemacht! De politie van New South Wales in Australië heeft een sterke meme game en dat kan iedereen zeker waarderen. De politie komt vaak over als iets strengs en autoritair, maar door de normale posts af te wisselen met een meme die op dat moment viraal gaat, wordt het een stuk makkelijker om een bepaalde boodschap over te brengen. Kijk maar naar deze klassieke voorbeelden!
Een doggo (doet het altijd goed), het omzetten van een populair memenummer naar een bericht over veilig rijgedrag en ten slotte een meme over het gebruik van je telefoon tijdens het rijden. Noice!


En zo komt een tijdperk (voorlopig) aan zijn einde! Een jaar lang heb ik jullie mogen verrijken met de meest opmerkelijke nieuwtjes op social media, vertaald op een ietwat andere manier. Of het nu de zeven dodelijke zonden waren of de vraag hoe social media en politiek hand in hand gaan, het was altijd leuk om iets voor jullie te schrijven! Veel succes met de rest van jullie studie en wellicht tot ooit! *pakt Kleenex om traantjes weg te vegen*

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door: giorgos brentjes

Student X Social Media Goeroe
#socialmediafanaticus #lekkerschrijven #woordenkunstenaar #usa #nieuwsgierig #dagdromer #nirvana #technovlinder #journalistiekfetisjist #speciaalbiertjes