#lekkersociaal: LUIHEID en GEMAKZUCHT

Rrrronde 3! We hebben het al gehad over hoe graag je iets wil hebben en dat je soms teveel van iets kan willen. Oftewel: LUST EN GULZIGHEID. Deze keer gaat het over een hele andere tak van sport, namelijk wanneer je helemaal niets wilt: LUIHEID EN GEMAKZUCHT!

We hebben allemaal wel van die dagen dat je het liefst als een burrito opgerold in je nest wil stinken, maar luiheid en gemakzucht kunnen beide ook op andere manieren geïnterpreteerd worden, zeker als je naar social media kijkt.

Op de automatische piloot
In een samenleving waar het gebruik van social media een van de levensbehoeften is geworden, is een slordigheidje eigenlijk ongeoorloofd. Waar internet circa 2001 nog via inbellen ging met die oorverdovende, maar toch nostalgische, oorverkrachting, ga je nu gewoon online door je wifi of mobiele netwerk aan te zetten. Gewoon 24/7, 365 dagen per jaar online bereikbaar. Toch kan deze luxe een duistere bijwerking met zich meebrengen…

Doordat alles tegenwoordig onder één platform geschaard kan worden, namelijk dat van onze grote vriend Mark ‘The Zucc’ Zuckerberg, is iedereen een stuk luier en gemakzuchtiger geworden.

Binnen een oogopslag heeft men het nieuws van vandaag en dan is het wel weer welletjes, zonder er ook een beetje kritisch naar te kijken. Maar ook op andere manieren maken social media ons lui en gemakzuchtig. Door de massale mogelijkheden op het gebied van massamedia, kunnen bedrijven met een simpele druk op de knop alles de wereld in gooien. Een beetje alsof ze een trechter gebruiken en er een halve liter Tripel Karmeliet doorheen jagen, je hebt het maar te nemen.

Toch gaan niet alle bedrijven vrijuit als het gaat om deze sociale automatische piloot. Victoria’s Secret maakte zich laatst nog schuldig aan deze laksheid. Ik adviseer de taalnazi’s onder ons om verder te scrollen…

Lekker gemakkelijk
Omdat we op ieder sociaal platform actief zijn, hebben we natuurlijk ook veel gebruikersnamen en wachtwoorden die onthouden moeten worden. Een simpele copy & paste is daarom een simpele, doch effectieve manier om snel in te loggen. Althans, tot je het overschat.

Sean Spicer, voormalig persvoorlichter van het Witte Huis van Donald Trump, is net zoals zijn voormalig werkgever actief op Twitter. Nieuwsberichten de wereld in slingeren via Twitter is ongekend makkelijk, maar waarschijnlijk was dit nieuwsbericht niet zo handig. Spicer slingerde namelijk zijn Twitter-wachtwoord de wereld in, tot tweemaal toe in twee dagen tijd…

Maar brengen luiheid en gemakzucht dan nog wel iets goeds met zich mee op social media? Zeker wel! Wist je dat ‘slapend rijk’ worden geen utopie meer is, maar een daadwerkelijk concept? YouTuber en Twitch-streamer Ice Poseidon nam een aantal livestreams op, waarin hij de uitdaging aanging met zijn kijkers om in slaap te vallen, terwijl donateurs hem als beloning op de meest creatieve manier mochten laten schrikken via de stream.

Naast deze streams, neemt Ice Poseidon ook andere vormen van streams op waarbij hij geld ophaalt voor het goede doel. Een simpele, ontiegelijk luie, maar slimme manier om geld binnen te harken voor een mooi doeleinde! Benieuwd naar hoe werkt?

Als je nu hier bent gekomen, ben je niet zo lui als ik had gedacht. Gefeliciteerd met het lezen van dit artikel, wat voor veel mensen al een te grote taak is. Iets met tl;dr (too long, didn’t read). Om je te belonen heb ik een kleine variant op de #SocialStruggle!

‘Zouden jullie net zoals Ice Poseidon een ‘slaap livestream’ doen om lui geld te verdienen?’

Laat het weten in de reacties en zoals altijd, tot de volgende keer!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door: giorgos brentjes

Student X Social Media Goeroe
#socialmediafanaticus #lekkerschrijven #woordenkunstenaar #usa #nieuwsgierig #dagdromer #nirvana #technovlinder #journalistiekfetisjist #speciaalbiertjes