#lekkersociaal: Hebzucht

De finale, het laatste deel, het laatste drankje om 5 uur ’s ochtends waar je eigenlijk niet aan had moeten beginnen. Vandaag gaan we de laatste van de zeven hoofdzonden bespreken, waarna dit onderwerp tot de verleden tijd behoort. Wees trouwens niet getreurd, want er komt nog veel meer aan! Maar welke hoofdzonde is er nog over? Je wilt iets hebben, iets wat het leven nog veel makkelijker maakt. Om dit voor elkaar te krijgen roepen je innerlijke demonen namelijk om hebzucht!

More is less
‘Maar Gio, je hebt het toch al over lust en gulzigheid gehad?’ Dat klopt inderdaad, maar in vergelijking met hebzucht zijn de eerder genoemden nogal onschuldig. Hebzucht heeft vaak grote gevolgen, omdat het volgens de mythe ook leidt tot verraad, omkoping, diefstal, et cetera.

Hebzucht is ook goed terug te zien op social media en dan met name de social bedrijven zelf. Neem Facebook. De afgelopen tien jaar groeide het bedrijf explosief, wat ook weer zorgde voor het verlangen naar meer. Zelfs als het ten koste gaat van anderen.

Zo kocht Facebook onder andere WhatsApp en Instagram op, maar komt Facebook ook steeds weer in het nieuws dat het een nieuwe ‘beloftevolle’ startup gekocht heeft. Zo spreken we in deze situatie meer van hebzucht, omdat Facebook graag de gele trui wil houden. Concurrentie of de markt delen, daar doet Facebook niet aan. De Euroshopperversie van Facebook die studenten Frank en Benjamin-Floris die met een beetje HTML-gekloot hebben gemaakt, laat Mark Zuckerberg badend in het zweet wakker worden.

Graaien wat je graaien kunt
Toch hebben social media een redelijke invloed gehad op hoe we deze dagen hebzuchtiger zijn geworden. Je scrollt bijvoorbeeld op Instagram en ziet iemand z’n nieuwe Rolex showen in de Stories.

Op dat moment wordt het een soort Lotto Weekend Miljonairs met de volgende opties:

a) Ik geef een like en scroll verder;

b) Materialistisch gelul, doorscrollen die hap;

c) Mooi horloge! Like en reactie natuurlijk;

d) Je maakt een plan om dat horloge te ‘lenen’ en vervolgens nooit meer terug te geven, want je gunt niemand anders leuke spullen.

Waarschijnlijk, omdat ik er niet vanuit ga dat psychopaten dit artikel lezen, heb je a, b of c gekozen. Prima, maar toch zijn er mensen in deze wereld die alles op alles zetten om iets eigen te maken. Vaak komt dit niet eens voort uit jaloezie, maar een egoïstische geestdrift. Alles moet namelijk om jou draaien, of het nou tastbaar is of niet.

Een recent voorbeeld speelde zich afgelopen november af in de Canadese stad Saskatoon. Een vrouw plaatste een advertentie op Facebook, waarin zij haar auto aanbood. Zo vormen social media een perfect alternatief voor Marktplaats, maar niet iedereen is even lief zoals je zou denken. Bij de ontmoeting werd de vrouw in elkaar gerost door de 24-jarige dader, die er daarna plankgas met de auto ervandoor ging. De politie ging er meteen achteraan en vatte de jongen gelukkig al snel in de kraag!

‘Hep op Feesboek gestaan’
Hebzucht kent geen winnaars, dus heb ik helaas geen positief voorbeeld om het artikel mee af te sluiten. Toch kunnen we nog wel kijken naar misschien wel het meest komische bericht van afgelopen maand. Een dame genaamd Adela kwam op het idee om een Jan Smit-appgroep aan te maken, waarin leden hun onvoorwaardelijke liefde voor de Volendamse zanger konden delen. Toch bleek Adela niet de enige te zijn die dit idee had, want ene Franciska was nogal ontstemd toen dit nieuws naar buiten lekte.

Franciska stuurde vervolgens via WhatsApp een spraakmemo waarin Adela een scheldkanonnade over haar heen kreeg, afwisselend met cholera en t*ringwijf. Het bericht duurt maar liefst anderhalve minuut, maar het is waarschijnlijk wel de beste anderhalve minuut die je vandaag zult horen! Klik hier!

Adiós!
Het zit erop! Alle zeven hoofdzonden gereflecteerd op situaties die via social media plaatsvonden en wat een wijze lessen hebben we toch geleerd. Misschien niet bepaald, maar het is wel leuk om te zien dat eeuwenoude mythes ook meegroeien in de o zo moderne wereld anno 2018. Lees je dit nou op de camping bij het Gardameer of vanuit een hangmat in Thailand, dan wens ik je nog een hele fijne vakantie! Na de zomervakantie vertrek ik voor een halfjaar naar Spanje, maar wees niet bang! Ook vanuit Sangrialand zal ik #lekkersociaal blijven schrijven, allemaal vanuit een klein studentenstadje in hartje Catalonië.

Heb jij nog ideetjes of aanvullingen voor #lekkersociaal? Laat het dan weten in de reacties of stuur een mailtje naar de redactie. We horen graag van je!


Eerdere bijdragen uit deze reeks:

#lekker sociaal – lust 
#lekker sociaal – gulzigheid 
#lekker sociaal – luiheid en gemakzucht 
#lekker sociaal – wraak
#lekker sociaal – hoogmoed en ijdelheid 
#lekker sociaal – jaloezie

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.