#lekkersociaal: LUST

Ken je van die momenten, dat je opeens een breinimpuls krijgt en denkt ‘f*cking nice’? Toevallig kreeg ik er een als donderslag bij heldere hemel en leek het mij wel interessant om social media te koppelen aan elk van de zeven hoofdzonden.

Door: Giorgos Brentjes 

Om deze reeks af te trappen, beginnen we met een gevoel waar iedereen weleens mee kampt. Je wilt iets zo ongelofelijk graag hebben, zoals een kleuter die grote zak Lays’-chips in het winkelwagentje van zijn moeder gooit, en doet er alles aan om het te verkrijgen: lust.

Of je worst lust?
Een gevoel dat zo sterk is, dat alles moet wijken om het te kunnen bereiken. Op social media staat het er barstensvol mee, want wat is er tegenwoordig niet te vinden op social media? Zo kwam ik zelfs een keer een abonnementsvorm op toiletpapier tegen, à la Hello Fresh. Helaas heeft dat niets te maken met lust, maar vond ik het zeker wel het vermelden waard.

Waar het bij lust op social media vooral om draait, is de zogenaamde e-fame (spreek: iefeem). Om er een ‘officiële’ Dikke van Dale-definitie aan te koppelen: ‘bekendheid die men vergaart via het internet’.
Nadat Justin Bieber in 2008 ontdekt werd op YouTube, ontstond het gevoel dat iedereen bekend kon worden via het internet en met name via social media. Langzaam maar zeker groeide het aantal ‘e-celebrities’ en werd bekend worden via internet zowaar een realistische droom.

Naarmate social media steeds meer een verdienmodel werden, ontstonden er zelfs nieuwe banen die gepaard gingen met e-fame. Zo kon buurvrouw Janny van de hoek opeens de hipste vlogster of influencer worden.

Waar jongeren vroeger opkeken naar John Lennon, Andy Warhol of Arnold Schwarzenegger, kijkt men nu op naar Enzo Knol, Monica Geuze of zelfs Jannes de Cavia die 200.000 volgers heeft + tientallen sponsoren.

Ze lustten er wel pap van. Te veel zelfs!
Naast het feit dat social media veel dromen in vervulling hebben laten gaan door bloed, zweet en tranen, creatieve ideeën en originele content, zijn er ook genoeg andere voorbeelden waar je even bij stil moet blijven staan. Als alles moet wijken om de ultieme online status te bereiken, kan dat uiteindelijk vrij letterlijk uitpakken…

Vorig jaar besloten Pedro Ruiz en Monalisa Perez uit de Amerikaanse staat Minnesota de ultieme stunt uit te voeren en deze op YouTube te plaatsen. De insteek? Meer bekendheid! Honderdduizenden nieuwe abonnees, miljoenen views op de video’s, advertentie-inkomsten bij de vleet, het leek de perfecte gewaarwording.

Echter vond er in plaats van euforie, een tragedie plaats. Ruiz zou voor de stunt een encyclopedie voor zijn borstkas plaatsen, waar zijn vriendin Perez uiteindelijk op zou schieten. Het boekwerk moest de kogel tegenhouden en het koppel vereeuwigen in de YouTube-hall of fame.
Het wapen naar keuze, een Desert Eagle, had echter te veel vuurkracht en trof Ruiz recht in het hart. De 22-jarige was op slag dood en liet naast zijn vriendin, ook een toekomstige baby achter…

Een lust voor het digitale oog
Zo’n verhaal valt best zwaar natuurlijk, maar daarom zijn er ook genoeg ‘good vibes’ te vinden binnen deze categorie. Deze vibes komen echter van een gezette komediant op YouTube die gewoon lekker schijt heeft aan wat iedereen van hem vindt!

@h3h3productions is de online alias van Ethan Klein, een corpulente, langzaam grijzende, niet al te serieuze Israëlisch-Amerikaanse komediant, die de wereld niet zo nauw neemt. In 2013 uploadde Klein een video waarin hij uitlegde dat altijd al een cabaretier wilde worden, maar de toneelschool hem continu afwees. Hij beloofde de kijkers dat hij er alles aan zou doen om miljoenen mensen aan het lachen te krijgen.
Zo verhuisde hij met zijn vrouw Hila van Tel Aviv, terug naar New York om vervolgens naar Los Angeles te verkassen. Altijd trouw aan elkaar en aan het doel om succesvol te worden, zelfs als ze even krap bij kas zaten. Met succes!

Vijf jaar later heeft Klein een slordige miljard views op zijn video’s, 6 miljoen abonnees op YouTube, een eigen podcast en talloze samenwerkingen met andere YouTube-titanen.
Dus als ridicule humor gemixt met geniale oneliners, zelfspot en idiote sketches in jouw humorstraatje past, raad ik het je zeker aan om een paar kekke filmpjes van deze genius te bekijken!

Klinkt het concept van e-fame goed in de oren? Dan gaan we eens kijken hoe ver jullie boefjes en dieveggen bereid zijn om te gaan door middel van weer een nieuwe #socialstruggle!

‘Al jouw extreem valse zangescapades worden opgenomen, maar je krijgt wel een platencontract op YouTube’

Of

‘Alles wat je eet, van crackertje tot sappige biefstuk, moet je van een gefilmde review voorzien, maar levert je wel elke week een gratis maaltijd bij een Michelin-restaurant op’

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.