Blog

Hoe is het met – Moniek Kuipers

Je hebt van die mensen, over wie je denkt: van jou zou ik wel eens meer willen weten. Van die types die toffe dingen lopen en zitten te doen (vrij naar Boddé & Van Luyn). Types die bij je in de klas zitten of hebben gezeten, types die je kent uit het vakgebied, uit de media of gewoon via-via. Aan dit soort kleurrijke figuren besteden we aandacht in de rubriek ‘Hoe is het met…. ?’. Deze keer in de spotlight: oud-studente en creatieve duizendpoot Moniek Kuipers. 

Wanneer ben je gestart met de opleiding Communicatie en wanneer heb je de opleiding verlaten?
“Oef.. Ik denk dat ik van 2004 tot 2008 heb gestudeerd.”

Waar zouden we je nu van kunnen kennen?
“Binnen Rotterdam kun je mij kennen van dat ik best wel een betrokken Rotterdammer ben, ik ga vaak naar culturele evenementen en dat soort dingen. Ik heb een tijd geschreven voor typisch Rotterdamse uitingen zoals Gers! magazine en De Buik van, en nu werk ik onder andere voor Onze Haven. Ook kun je mij kennen van mijn Instagram-account, ik ben een fervent Instagrammer en verder van andere publicaties die ik af en toe heb.”

Wat is het tofste dat je tot nu toe in je carrière hebt meegemaakt?
“Wat ik eigenlijk het tofste vind is dat ik nu al ruim vijf jaar freelancer ben en dat het me nog steeds lukt rond te komen. Dat voelt als een compliment naar mezelf, omdat ik nog steeds werk kan vinden en het nog steeds goed gaat. Ook al heb je dan misschien duizend-en-één hele leuke publicaties of evenementen gehad, eigenlijk is dat echt het tofst.”

Wat typeert jou als professional?
“Ik werk vaak met andere creatieven en het valt me op dat creatief zijn en zakelijk zijn niet altijd hand in hand gaan. Ik denk dat het voordeel van mij is dat ik ook creatief ben, maar ook vrij zakelijk. Ik ben punctueel, ik houd van sheets en overzichten, ik communiceer en haal mijn deadlines. Dat werkt voor mijn opdrachtgevers erg fijn denk ik.”

Welk onderdeel van je studie is voor jou vooral van belang geweest?
“Mijn stage. Ik heb stage gelopen bij Berg Kleijn communicatie. Dat bestaat nu niet meer, maar het zat in Den Haag en het was echt nog een traditioneel reclamebureau. Daar ben ik erachter gekomen dat ik echt verder wilde met schrijven.”

Waar heb je de leukste (of juist minder leuke) herinnering aan tijdens je studie?
“Oh man.. hahaha, ik weet wel iets. Ik ben echt géén ochtendmens. Op den duur hadden we ‘Comm2Work’. Dat was een soort bedrijf binnen de hogeschool, waarbinnen je voor echte klanten ging werken. Een superleuk concept, maar ik kwam te laat. Toen moest ik het volledige vak opnieuw doen. Dat ging met allemaal problemen en drama gepaard. Ik was toen natuurlijk nog wat jonger en ik kreeg het gewoon niet voor elkaar om aanwezig te zijn om negen uur ‘s ochtends op dinsdag. Dat vond ik heel lastig, maar daarvan leerde ik ook meteen dat het voor een werkgever ook zo zal zijn.”

Binnen de studie Communicatie leiden we op tot smart connectors. Wat maakt jou een smart connector?
“De slogan van mijn bedrijf is ‘capturing moments’. Ik denk dat ik goed ben in het vastleggen en overbrengen van een bepaald gevoel of een bepaalde sfeer. Dat maakt mij denk ik een smart connector. Ik kan bijvoorbeeld naar een restaurant gaan en daarover schrijven, maar niet op een manier waardoor je alleen weet wat ik gegeten heb. Ook op een manier waardoor je beleeft hoe de sfeer en de ambiance was, en het gevoel hebt dat je er zelf bij was. Dit kan ik ook doen met fotografie.”

Heb je nog een gouden tip voor de studenten?
“Als je weet welke kant je ongeveer op wilt, probeer dan al een portfolio op te bouwen. Er is zóveel talent, dus je moet anders zijn dan de rest. Dit kun je doen door bijvoorbeeld voor faculteitsmagazines te schrijven zoals ik heb gedaan. Nu zijn er veel meer mogelijkheden om jezelf te laten zien door bijvoorbeeld Instagram. Benut dat ook, want je gaat nooit meer zoveel tijd krijgen als nu.”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.