Hoe is het met – Joeri Verwijs

Voor de een is het nog heel ver weg, voor een ander te dichtbij. Weer een ander kan niet wachten. Maar hoe dan ook, eens zal je als communicatieprofessional die overstap naar de praktijk maken. Hoe prettig dan om daar af en toe al eens iets over te lezen. Hoe kijken onze oud-studenten naar het vak, naar hun rol als smart connector. Maar ook hoe kijken ze terug op hun studie?  Vandaag is het Joeri Verwijs die ons een kijkje in zijn communicatiekeuken gunt!

Door: Chayenne van Dam

Joeri startte in 2011 met de studie Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam. Voordat hij met deze studie begon heeft hij eerst een jaar Commerciële Economie gestudeerd. Joeri had hier genoeg studiepunten behaald en kon gelukkig direct doorstromen in het verkorte traject van de studie Communicatie.

Joeri is na zijn studie aan de slag gegaan bij Intertek. Voor dit bedrijf schreef hij ook zijn afstudeerscriptie. Intertek is een grote speler op het gebied van laboratoriumanalyses en -inspecties betreffende allerlei producten en grondstoffen. Het bedrijf is actief in meer dan 100 landen en heeft meer dan 46.000 medewerkers in dienst. Voor Joeri was dit een hele mooie kans op een netwerk op te bouwen. Bij Intertek was hij verantwoordelijk voor de marketing van de vestigingen in Hoogvliet en Antwerpen. Een mooie bijkomstigheid: het bedrijf stelde hem ook in de gelegenheid om een Master of Arts (Marketing) te behalen bij Avans+ in Breda.

Hollander van der Mey
Na het afronden van deze master is Joeri aan de slag gegaan bij PR-bureau Hollander van der Mey (HvdM) in Den Haag. Hij werkt hier nu al een jaar met heel veel plezier. Bij HvdM werkt Joeri mee aan de tofste campagnes voor allerlei bijzondere opdrachtgevers, van campagnes voor de overheid tot aan campagnes voor bedrijven in de zorg- en chemische sector. Door te werken met verschillende opdrachtgevers zijn je werkzaamheden ook heel divers. Joeri: Het is een heel afwisselende en uitdagende baan. Zo ben op het ene moment heel concreet bezig met het schrijven van artikelen of persberichten of werk ik mee aan het totstandkomen van webpagina’s.  Op een ander moment zit ik meer in een adviesrol, en denk ik bijvoorbeeld mee aan het opstellen van een mediastrategie.”

Toffe events
Het tofste wat Joeri tot nu toe in zijn carrière heeft meegemaakt, zijn toch wel de events de hij voor Intertek heeft georganiseerd in Rotterdam. Met de Boompjes als prachtige locatie werden de belangrijkste klanten uitgenodigd voor een diner. Klanten en collega’s uit allerlei verschillende landen waren hierbij aanwezig.

Storytelling
Joeri geeft aan dat de minor PR Creating Stories het meest van belang is geweest tijdens zijn studie. Tijdens de minor kon Joeri de kennis die hij had opgedaan meteen toepassen voor opdrachtgevers. Hier kwam voor hem alles samen. Inspirerende vakken en docenten en hele toffe opdrachten. De minor heeft zijn passie voor PR & storytelling aangewakkerd.

De leukste herinneringen stammen volgens Joeri dan ook uit de minor. Hierbij kreeg hij de kans om zijn creativiteit en kennis te gebruiken om voorstellen te maken voor verschillende opdrachtgevers. Dit heeft hem gemotiveerd. Joeri wilde tijdens elke opdracht het beste plan bedenken. Het presenteren van het idee van elke groep voelde voor hem dan ook echt als een wedstrijd.

Verbinden als smartconnector
Na het volgen van de 4-jarige studie weet Joeri maar al te goed wat een smartconnector inhoudt. Mensen verbinden. Joeri vindt het fantastisch dat je door het vertellen van verhalen verschillende groepen mensen met elkaar in contact kan brengen. Het vertellen van de juiste verhalen op de juiste manier is volgens Joeri cruciaal.

Gouden tip
De gouden tip volgens Joeri? “Gebruik je studie om te ontdekken waar je passie ligt. Bedenk waar je enthousiast van wordt, want dan kan je je gaan specialiseren in een vakgebied en na je studie gericht op zoek gaan naar een baan.”