Hoe is het met- Chelsi-Jay Sontohartono

Chelsi-Jay Sontohartono begon in 2013 aan de opleiding Communicatie.  In het vierde jaar heeft zij de minor PR Creating Stories gevolgd om zich meer te specialiseren in PR. Na haar studie is ze in dienst getreden bij Van Hulzen Communicatie, een fullservice communicatiebureau met strategie, creatie en content onder één dak. Samen met Chelsi-Jay kijken we terug op haar tijd bij de Hogeschool Rotterdam, en vertelt ze ons meer over haar ervaringen op de werkvloer.

Door: Julia Spit

Je bent al een tijdje afgestudeerd en bent aan de slag gegaan bij Van Hulzen. Wat is het tofste wat je tot nu toe hebt mogen doen?
De werkzaamheden bij Van Hulzen zijn heel gevarieerd, net als de klanten waar ze mee werken. Hierdoor heb ik elke dag weer nieuwe uitdagingen gehad, zoals campagnes opzetten en winkelopeningen organiseren, maar ik mocht me bijvoorbeeld ook bezighouden met arbeidscommunicatie en marketing.
Een recente campagne waar ik trots op ben is een campagne voor de GGD Rotterdam Rijnmond met de mooie naam  ‘GGD, supporter van gezond Rijnmond’. Als echte Rotterdammer vond ik het vooral leuk om projecten voor de gemeente Rotterdam uit te voeren. Je kan hier wat meer informatie vinden over de campagne.

Wat typeert jou als professional?
Mijn collega’s beschrijven mij als een gezellige meid, met wie ze fijn kunnen samenwerken. Ik houd er erg van om geordend te werk te gaan en het overzicht te bewaren. Ik ben dan ook altijd voorbereid en kan goed multitasken. Ik heb me de afgelopen twee  jaar ook echt ontwikkelend op het gebied van plannen en organiseren.

Welk onderdeel van de studie is voor jou vooral van belang geweest?
Voor mij is het vooral de combinatie van verschillende vakken en momenten geweest. Aan het begin focus je meer op de theorie waar je later in de opleiding echt mee aan de slag gaat in de vorm van projecten. Tijdens mijn minor en scriptieperiode ben ik voor mijn gevoel het meest zelfstandig bezig geweest. Ik heb toen echt aan campagnes en ideeën gewerkt die ik daadwerkelijk mocht uitvoeren. Ik heb hier toen heel veel van geleerd.

Waar heb je de leuke (of juist minder leuke) herinneringen aan tijdens je studie?
Tijdens de studie vond ik, net als al mijn klasgenoten eigenlijk, presenteren en pitchen nooit leuk. Maar als ik er nu op terugkijk merk ik dat het me nu zo natuurlijk afgaat om voor een groep mensen mijn verhaal te doen. Dit was tijdens de studie  dus niet leuk, maar ik heb er uiteindelijk wel een waardevolle skill aan overgehouden.
Daarnaast vond ik het ontzettend tof om in het tweede jaar een evenement te organiseren voor War Child. We hebben hiermee 1000 euro kunnen ophalen voor kinderen in Burundi. Het was echt een geslaagd event. En ja, dit was toch echt wel het leukste wat ik gedaan heb tijdens mijn studie.

Binnen de opleiding Communicatie leiden we, zoals je waarschijnlijk weet, op tot smart connector. Wat vind jij het belangrijkste dat een smart connector moet kunnen?
Wat ik zelf belangrijk vind, is het kunnen begrijpen met welk vraagstuk en met welke doelgroep je te maken hebt. Daarnaast moet je kunnen inzien op welke vlakken je de communicatie kunt verbeteren en je moet kunnen inspelen op de behoeftes van de doelgroep. Daarmee komt de verbinding tot stand. Ik denk dat je met deze punten een essentiële basis hebt voor bijna elk project of opdracht.

Tot slot, wat is jouw gouden tip voor de studenten?
Ik ben sinds kort uit dienst bij van Hulzen, omdat ik na 2 jaar de behoefte had om verder te kijken binnen het vakgebied en echt mijn persoonlijke interesses te volgen qua branche. Mijn gouden tip aan alle studenten is dus: volg je hart. Denk echt goed na welke richting binnen het communicatievakgebied jou interessant lijkt. Je kunt natuurlijk zoveel verschillende kanten op (werken bij een organisatie of juist bij een bureau). Het belangrijkste is dat jij na een aantal jaar kunt zeggen dat je nog steeds plezier hebt in je werk. En als jij er na 2 jaar achterkomt dat je misschien toch iets anders wilt doen, grijp die kans en ga opzoek naar je nieuwe uitdaging. De werkervaring heb je in ieder geval in je pocket!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.