Je hebt van die mensen, waarvan je denkt: van jou zou ik weleens meer willen weten. Van die types die toffe dingen lopen en zitten te doen (vrij naar Boddé & Van Luyn). Types die bij je in de klas zitten of hebben gezeten, types die je kent uit het vakgebied, uit de media of gewoon via-via. Aan dit soort kleurrijke figuren besteden we aandacht in de rubriek ‘Hoe is het met…. ? En zo kwamen we via-via uit bij Angela Lodder – destijds Grinwis. Een moeder die met haar eigen platform behoorlijk aan de weg timmert.
Wanneer ben je gestart met de opleiding Communicatie?
“Oh my! Ik word oud haha. Dit is inmiddels tien jaar geleden.”
Wanneer heb je de opleiding verlaten?
“In juli 2012 studeerde ik af na vier jaar studie.”
Wat doe je nu?
“Ik werk bij Zuidwester. Een organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Daar ben ik Marketing & Communicatie Businesspartner. Een brede functie die ik met ontzettend veel plezier uitoefen. Van advies geven voor een evenement, het schrijven van filmscripts en persberichten, maar ook crisiscommunicatie en een project van A tot Z ondersteunen met communicatie.”
Wat is het tofste dat je tot nu toe in je carrière hebt meegemaakt?
“Dit heeft niet zozeer te maken met mijn huidige functie. Naast mijn werk ben ik zomaar mijn eigen blog gestart. Ik volgde tijdens mijn zwangerschap van Naomi veel bloggers. Hoe beleefden zij hun zwangerschap? Waar moest ik rekening mee houden? Naomi is geboren op 20 mei 2015 en vanaf dat moment schreef ik zelf, gewoon in Word. Tot ik deze besloot te delen op mijn eigen website in oktober 2015. De eerste maand mocht ik al ruim 1000 unieke bezoekers verwelkomen. Ik deel van alles over mijn leven als moeder. Het echte leven, dus ook de pittige kant van het moederschap. De aantallen van mijn website stegen fors toen ik mijn tweede zwangerschap bekend maakte. Vanaf het moment dat Daniël geboren is op 23 mei 2017 stegen ze dan ook de pan uit. Ondertussen tik ik op www.mamametpassie.nl maandelijks de 10.000 unieke bezoekers aan. En dat zonder dagelijks te bloggen of te adverteren via social media kanalen. Uiteraard ben ik actief op Instagram onder diezelfde naam. Dat ik nu ook opval bij merken als HelloFresh, Maxi-Cosi en Stokke is gaaf. Samenwerken met zulke grote organisaties, dat is een eer. En ergens blijft het ook onwerkelijk hoor!”
Welk onderdeel van je studie is voor jou vooral van belang geweest?
“Mijn minor Internal Branding. Wat een eyeopener was dat. Niet zozeer op dat moment, want het was op dat moment nog een ver-van-mijn-bed-show’. Nu ervaar ik daadwerkelijk hoe het is als een organisatie in een verandering zit. Dat is wel even andere koek. Alles wat ik destijds leerde en wat stond in de boeken, is waarheid. Met name het stuk van draagvlak creëeren. Maar ook accepteren dat er nu eenmaal altijd mensen zijn die hun kop in het zand steken en niet mee willen in de verandering. Af en toe pak ik mijn boeken er weer bij, juist om dat stukje ook op te frissen.”
Waar heb je de leukste (of juist minder leuke) herinnering aan tijdens je studie (anekdote)?
“Het eerste dat ik mij herinner is mijn grote mond tijdens bedrijfsrecht. Een vak, waarvan ik het bestaan binnen de studie Communicatie, totaal niet snapte. Alleen het stukje auteursrecht en merkenrecht vond ik logisch. Overigens was ik niet de enige. Ik was alleen zo ‘slim’ om dat hardop te zeggen, terwijl de docent binnen kwam lopen. Een man met passie voor het vak, want dat had hij zeker. Ik vond er alleen niks aan en haalde een onvoldoende, een 5,4. Ik wilde ervan leren, dus ging ik naar de inzage. Tja, ik kan lullen als brugman en vond ook echt dat ik er twee tienden bij moest hebben, maar uiteindelijk moest ik het tentamen gewoon overdoen. Dat was ook het enige vak waar ik ooit een herkansing voor heb gedaan. Wat ik ervan leerde? Soms moet je gewoon je mond houden en de situatie accepteren zoals hij is.”
Binnen de studie Communicatie leiden we op tot smart connectors. Wat vind jij het belangrijkste dat een smart connector moet kunnen?
“Het belangrijkste is dat je verbindingen kunt leggen. Niet alleen met de inzet van bepaalde middelen, maar ook binnen een organisatie. Stel dat er veel projecten tegelijk lopen in een organisatie. Dat is bij ons het geval. Waar versterken ze elkaar? Waar juist niet? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers nog wel door de bomen het bos zien? Dat is soms een uitdaging.”
Heb je nog een gouden tip voor de studenten?
“Volg je hart en doe de dingen die je leuk vindt. Waar je energie van krijgt. Wil je een eigen bedrijf? Ga ervoor! Altijd al een blog willen starten? Gewoon doen! De wens om bij bedrijf X te werken? Zorg dat je er komt, desnoods met een omweg. Als je hard werkt dan kom je er uiteindelijk. Als je maar wel doelen stelt, het helpt om een moodboard te maken van waar je over x jaar wil staan. En hoe gek het misschien ook klinkt, je zult zien dat die droom nog uitkomt ook!”
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.