Blog

Het is oké: negatieve overtuigingen

Het is oké als je last hebt van negatieve overtuigingen.

En weet je waarom? Omdat ik en vele anderen er ook last van hebben. In dit artikel ga ik je vertellen waarom je er misschien last van hebt en wat je kunt doen om het negatieve om te zetten in het positieve! ‘’Het is oké’’ is een nieuwe rubriek op Smart Connecting, waarbij verschillende onderwerpen rondom mentale gezondheid worden besproken op een persoonlijke en informatieve manier.  

‘’Je moet niet altijd geloven wat je zelf denkt’’ en ‘’Je bent je eigen grootste vijand’’ zijn uitspraken die je aan het denken kunnen zetten. Misschien ervaar je dit zelf ook zo of misschien ben je er zelf helemaal niet bewust mee bezig, dat kan natuurlijk ook.  Een overtuiging die je hebt, is jouw idee van de waarheid. Je kunt dus ook wel stellen dat je overtuiging een mening is. Het fijne aan een mening is dat je altijd nog van gedachten kunt veranderen. Dit geldt dus ook voor je overtuigingen.

Positief of negatief
Een overtuiging kan positief of negatief zijn. Als je ervan overtuigd bent dat je het tentamen met een heel mooi cijfer gaat halen, dan zal dat waarschijnlijk ook gebeuren. Heb je je wel goed voorbereid, maar ben je bang om te falen of vertel je jezelf dat je het niet kan of het niet gaat halen, dan is de kans groot dat je negatieve gedachten de overhand nemen en je slechter zult presteren dan dat je had gehoopt of verwacht. Je slechte prestatie geeft je vervolgens de bevestiging dat je inderdaad hebt gefaald.

Belemmerende of negatieve gedachten worden een denkpatroon dat zich blijft herhalen; het is een soort vicieuze cirkel waar je lastig uitkomt. Zoals eerder gezegd, is je overtuiging je eigen idee van de waarheid. Doordat je het zelf echt gelooft, wordt de overtuiging geprogrammeerd in je onderbewustzijn. Je identificeert jezelf met de onwaarheden die je jezelf hebt aangeleerd.

Onwaarheden
Het is dus erg belangrijk om te weten wat jouw ‘’onwaarheden’’ zijn, zodat je de negatieve overtuiging kunt ontkrachten en er met een realistischer beeld naar kunt kijken. Door dit te doen en de realistische versie te blijven herhalen, kan het jouw nieuwe positieve overtuiging worden en kan de onzekerheid afnemen.

Psycholoog Bannink (2014) stelt dat het bijhouden van een dagboek voor positieve gedachten erg goed kan werken om een overtuiging een nieuwe betekenis te geven. Door gericht bezig te zijn met positieve gedachten en realistische waarheden, creëer je een fijne en positieve gedachtegang voor jezelf.

Hieronder staan enkele voorbeelden van een eigen overtuiging en het realistische beeld ervan:

Overtuiging: ‘’Anderen vinden mij dom omdat ik altijd veel vragen moet stellen voordat ik een opdracht begrijp.’’
Realiteit: Je bent niet de enige in de klas die vragen heeft of de opdracht niet begrijpt. Jij durft ze wel te stellen en anderen vinden het misschien zelfs wel fijn dat je de vragen stelt, zodat ze het zelf niet hoeven te doen.

Overtuiging: ‘’Anderen willen vast niet met mij samenwerken, omdat ik nogal chaotisch kan zijn.’’
Realiteit: Je groepsgenoten vinden je waarschijnlijk hartstikke aardig en gezellig. Je kunt aangeven dat je moeite hebt met het behouden van structuur en daar kunnen ze rekening mee houden. Bovendien is niemand perfect en heeft iedereen wel ergens moeite mee op het gebied van samenwerken.

De bron
In dit artikel gebruik ik school als voorbeeld, maar je kunt deze methode op alle aspecten in je leven toepassen: persoonlijk, sociaal, zakelijk, maar ook financieel. Als je een lijstje hebt gemaakt met je eigen belemmerende overtuigingen en je het realistische beeld ervan hebt opgeschreven, probeer dan na te gaan waar je overtuigingen vandaan komen. Want als je iets bij de bron aanpakt, dan is dat vaak het meest effectief. Het kan zijn dat je in je jongere jaren bent gepest of misschien is het een manier om jezelf te beschermen? Dit zijn dingen die je na kunt gaan.

Ik worstel zelf ook met verschillende negatieve overtuigingen over mijzelf, maar ik ben erg gemotiveerd om eraan te werken en om het negatieve om te zetten in het positieve en ik weet zeker dat jij dit ook kan. Mocht je zelf een onderwerp hebben waar je een artikel over wil lezen of meer over wil leren, laat het dan weten in de reacties. En onthoud: het is oké.

 

 

 

Bronvermelding
Bannink, F. (2014). Positieve cognitieve gedragstherapie (1ste editie). Pearson Benelux B.V.

Reacties

Wat een goede rubriek om te starten, met al een knaller als eerste artikel! Ik ben al helemaal enthousiast :)

2 maanden geleden geplaatst

Mooie gedachte achter deze nieuwe rubriek Tessa! En een heel interessant eerste artikel!

2 maanden geleden geplaatst

Mooi stuk Tessa! Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat schrijven

2 maanden geleden geplaatst

Mooi en duidelijk omschreven.

2 maanden geleden geplaatst

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.