Gluren bij de buren – Gezonder leren

Verder kijken dan je neus lang is. Niet verkeerd toch? Daar word je alleen maar wijzer van. Vandaar dat we onze communicatieneus ook eens in andermans zaken willen steken. In deze rubriek aandacht voor opvallende feiten en onbekende verhalen die spelen binnen de andere opleidingen. Bijvoorbeeld bij Technische Informatica. Studenten van deze opleiding worden door studenten Communicatie toch vaak gezien als ‘zij die op de vijfde zitten’. Maar wat doen ze daar eigenlijk?

Door: Noortje Dupont

Wat begon als een project voor de ouderenzorg, hangt nu te shinen op de vijfde verdieping van Wijnhaven. Het gaat om een dashboard waarop te zien is hoe het gesteld is met het studieklimaat in een lokaal. Op dit moment hangt er nog maar één, in een docentenkamer, maar daar lijkt snel verandering in te gaan komen.

Niet meer ongezien vallen
Tweedejaars studenten Technische Informatica Timo Musters en Valentijn Hulst hebben driekwart van het afgelopen studiejaar gewerkt aan de ontwikkeling van dit display. Samen met hun team (dat verder nog bestond uit
Tim Koers, Bodhi Noorlander, Marc Reijtenbagh en Danny van den Burg) ontwikkelden zij de verschillende sensoren, het display, de interactieve elementen en de infrastructuur.

‘’In een voorgaand project kregen we een casus vanuit de gezondheidszorg,’’ vertellen de mannen. Het dashboard dat zij toen bedachten kon verschillende dingen meten in de woonkamer van een oudere. Zo waren er functies zoals valdetectie, temperatuurcontrole en bewegingsdetectie. Het dashboard zou kunnen bijdragen aan een veiliger woonomgeving van iemand op leeftijd.

Door de ogen van de opleidingsmanager
De opleidingsmanager van Technische Informatica zag nog veel meer mogelijkheden: “Waarom zouden we dit systeem niet gebruiken op onze verdieping? Het is hier altijd te heet.” En zo werd het project doorgezet, op zoek naar inzichten in het studie- en werkklimaat van zijn studenten en docenten. 

Het dashboard
Het interactieve scherm heeft drie subschermen. Eén met de huidige staat van het lokaal, één met de geschiedenis en een plattegrond waarmee later een overzicht kan worden gegeven. Maar voor het zover is, zullen er eerst nog meer dashboards bij moeten komen.

Maar wat wordt er dan precies gemeten? Onder meer de temperatuur, het aantal deeltjes en het CO2- en zuurstofniveau. Deze factoren zijn niet zomaar gekozen. Een aantal is aangedragen door de opdrachtgever, de rest is voortgekomen uit eerder en eigen onderzoek over studie- en werkklimaat.

Als je goed om je heen kijkt in het lokaal waar het dashboard nu hangt, zie je de sensoren zitten. In het midden van de ruimte, op het plafond, zit een boxje, waarin ze verstopt zijn. Met bedrading, die door het plafond loopt, zijn ze verbonden aan het dashboard.

Verschillende specialisaties, één doel
‘’Binnen het project heeft iedereen natuurlijk zijn eigen specialiteit,’’ vertelt Timo. Toch betekent dit niet dat eenieder los van de rest op zijn eigen eilandje werkt. “We werken vanuit de scrummethodiek, dus het ligt eraan wat iemand oppakt.”
Toch heeft iedereen een eigen sensor onderzocht. Nou ja, bijna iedereen. Er waren minder sensoren dan teamleden. Hoe is dat opgelost? “Ik heb me eigenlijk met iets heel anders beziggehouden,” vertelt Valentijn. “Ik heb vooral gekeken naar de functionaliteit.” Zijn stukje individueel onderzoek ging over de infrastructuur, het netwerk, de behuizing en ervoor zorgen dat het gehele apparaat niet te warm wordt. Geen focus op een sensor dus, maar minstens zo belangrijk!

Toekomstdromen
En nu? Wat hopen de jongens dat de toekomst zal brengen voor hun display? “Volgend studiejaar kan er eventueel een andere projectgroep mee verder.” Door de complete en uitgebreide documentatie van Timo, Valentijn en hun kompanen is het gemakkelijk op te pakken. Dat is op dit moment het meest waarschijnlijke vervolg. Maar dé grote droom? Idealiter hopen ze dat het ooit zover zal komen dat hun dashboard productieklaar wordt, zodat het op grote schaal geproduceerd kan worden. Wanneer de productie van de behuizing geautomatiseerd zou kunnen worden, zou dat een eerste goede stap zijn. Op deze manier zou het dashboard in grote aantallen geproduceerd kunnen worden en met weinig technische kennis in elkaar gezet kunnen worden.

By the way: binnen het CMI is de FIT (dienst Faciliteiten en Informatietechnologie) ook ontzettend enthousiast over dit project. Houd de lokalen dus goed in de gaten, voor je het weet krijg je inzicht in het leerklimaat van jouw lokaal!

Benieuwd naar meer verhalen van studenten van andere opleidingen? Lees hier de verhalen van:
Kirty, Technische Informatica

Eindmaas, RDM

Wynona, Willem de Kooning Academie

Alara, Multimedia en Gamedesign