Edutopper #37 – De longread van Louise Boot

Enthousiasme. Het vormt de basis van ons platform. In deze rubriek delen we de prestaties van studenten waar we blij van worden. Omdat het zo leuk is te laten zien waartoe onze studenten in staat zijn.

Door: Agaath Flikweert 

Deze shout out is voor Louise Boot. Ze schreef een longread voor VICE over de beeldvorming rondom de salarissen van onze voetbalvrouwen. Is het niet eens tijd dat die gelijk worden getrokken met die van de mannen? En welke rol speelt de media eigenlijk in deze discussie? 

Het is een longread om van te smullen. Een mooie invalshoek, prettig geschreven met oog voor structuur. Het uitgevoerde onderzoek leidt tot mooie inzichten die – op hun beurt – de theorie ondersteunen. Het is een longread met een zogenaamde wow-factor. Die factor is aan de orde als aan de gegeven theorie ook nog eens nieuwe inzichten worden toegevoegd. En ja, wat ons betreft kan ie zo gepubliceerd worden!

Zo’n zeven weken werkten de studenten in jaar 2 aan de longread. Aan de hand van een zelfgekozen issue keken ze naar de werking van de media. Hoe gaan we als individu om met media en hoe gebruiken we die? Hoe begrijpen we mediaberichten en geven we hier betekenis aan? Welke invloed en effecten hebben mediaboodschappen nu in feite op ons en de maatschappij waarin we leven? En – ook niet onbelangrijk – welke invloed hebben wij als individu op onze beurt weer op die media? Vragen waar je wel even je tijd voor moet nemen. 

Benieuwd naar de longread van Louise? Hierbij de link. 

 

De bewondering voor de longread is duidelijk. Maar hoe blikt de schrijfster nu zelf op de opdracht terug. We vroegen haar om een reactie: “Ik vond het schrijven van deze longread heel interessant, omdat ik als persoon midden in dit issue sta, het trekt mij persoonlijk heel erg aan. Door dit issue vervolgens vanuit verschillende perspectieven te bekijken, merkte ik dat de verschillende mediatheorieën ook op mij als mediagebruiker van toepassing zijn, wat echt een eye-opener is! Ik heb het grote belang ingezien van goede informatiehygiëne, maar heb ook een goed beeld gekregen van de rol van de media; die was veel groter dan ik aanvankelijk had gedacht!”

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door: Agaath Flikweert

docent x plaatjesmaker
#communicatiejuf #hogeschoolrotterdam #verhalengek #metpassievoorfotografie #voetbalmoeder #enthousiast #luistertgraag #opzoeknaarverbinding #livingin076 #butlovesRotterdam