In een serie van 5 artikelen licht docente Ank Jansen het belang van dialoog en luisteren toe. In het eerste artikel geeft zij haar eigen visie. Voor de volgende artikelen interviewt zij vier personen over het belang van dialoog en luisteren in organisaties, op school, in het vakgebied en in de samenleving. Ank schrijft deze serie artikelen in het kader van de Dag van de Dialoog bij CMI, die op woensdagavond 9 november plaatsvindt.
“Ik luister vooral aandachtig als ik in de lessen iets te horen krijg dat ik nog niet weet én dat ik direct moet gebruiken voor een opdracht of project. En als ik moet samenwerken uiteraard.” Ik ben in gesprek met Sabina Andriesse, een tweedejaars communicatiestudente. Als klassenvertegenwoordiger pakt ze het gesprek met het management professioneel aan, vandaar dat ik getipt was om eens met haar van gedachten te wisselen over dialoog en luisteren.
Waarom vind je luisteren tijdens het samenwerken zo belangrijk? “Omdat je het echt samen wilt doen. Ik organiseer nu bijvoorbeeld een event met een aantal medestudenten. Daar komt veel bij kijken, dus hebben we het er vaak over. Locatie, vergunningen, noem maar op. Mijn valkuil is dat ik vaak direct denk dat mijn idee ook uitgevoerd gaat worden, dus ik geef heel bewust mijn groepsgenoten het woord. Ik houd dan mijn mond en laat de ander praten.”
Maar dat is nog niet hetzelfde als luisteren… “Nee, ik luister dan ook wel echt. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn zegje kan doen, zodat het echt een gezamenlijk event wordt.”
“In samenwerking luister ik zo goed mogelijk naar anderen, zodat iedereen een verantwoordelijkheid voelt.”
Ik kan mij voorstellen dat je door goed te luisteren naar elkaar ook betere ideeën krijgt dan wanneer je ze alleen bedenkt, hoe denk jij daarover? “Ja, ik zie dat ook. Soms heb je een vooroordeel bij iemand, dat iemand iets niet goed kan bijvoorbeeld. Maar als je die persoon dan de kans geeft en goed luistert, komen daar vaak mooie aanvullingen uit. Als iedereen een bijdrage heeft, voelt iedereen zich ook echt verantwoordelijk voor een project.”
Wordt er op school voldoende naar jou geluisterd? “Jazeker. Vorig jaar in periode 4 speelden er bij mij behoorlijk wat persoonlijke zaken. In eerste instantie wilde ik er niets over zeggen en het zelf oplossen. Uiteindelijk heb ik het toch verteld. Over het algemeen kreeg ik veel begrip. Maar docenten reageren heel verschillend. Sommigen lijken wel medelijden te hebben, dat hoeft van mij nu ook weer niet. Anderen gaan er vrij praktisch mee om: hoe kunnen we dit op school het beste in goede banen leiden? Voor mij werkt dat het beste.”
“Waarin docenten voor mij echt uitblinken is als ze dan na een paar weken alsnog vragen hoe het met me gaat. Dat kan ik erg waarderen, want daaraan zie je of iemand echt goed geluisterd heeft. Maar ik verwacht het niet! Want als docent heb je met zoveel studenten te maken, je kan niet alles van iedereen bijhouden. Als HBO-student heb je meer verantwoordelijkheid dan op de middelbare school, dus docenten hebben hier ook minder ‘zorgplicht’.” En als je een parallel maakt met de beroepswereld? Want daar moet je ook je eigen boontjes doppen en kan je toch betrokken zijn met je collega’s. “Op je werk zijn de groepen toch kleiner. Als je echt goed luistert, betekent dat ook dat je iets met die informatie doet. Nee, docenten zijn geen social workers, dat is echt niet nodig.”
Hoe leren we jou goed luisteren bij de opleiding? “Zonder twijfel: bij professionele vaardigheden. De gesprekstechnieken die ik daar leerde, zoals iets kort herhalen of samenvatten, pas ik nog steeds toe. Het helpt om duidelijkheid te krijgen.”
Vind jij luisteren ook belangrijk? Kom dan naar de Dag van de Dialoog bij CMI en neem iemand mee die het verdient om gehoord te worden. Like het Facebook-event om op de hoogte te blijven.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.