Dilemma Day – Betteke van Ruler

Een keuze maken is niet altijd makkelijk, zeker niet als je te maken hebt met twee gelijkwaardige opties. We redeneren erop los om er zeker van te zijn dat we de juiste keuze maken en dit levert soms hele leuke antwoorden op. Daarom hebben we ‘dilemma day’. De dag waarop we professionals op het gebied van communicatie, studenten, docenten en andere HR-medewerkers duivelse dilemma’s voorleggen gebaseerd op hun persoonlijke passies. Dit keer is het de beurt aan hoogleraar in de Communicatiewetenschap: Betteke van Ruler.

Door: Judith Versteeg & Tugba Savas 

Wat doet u?
“Ik sla een brug tussen theorie en praktijk. Ik ben ooit begonnen als communicatieprofessional, later in het onderwijs terechtgekomen en weer later in de wetenschap. Ik ken dus alle kanten van het communicatievak. Sinds ik met emeritaat ben als hoogleraar (2010) richt ik me op deze brugfunctie en dat doe ik door het schrijven van artikelen en boeken en het verzorgen van masterclasses.”

Waar gaat uw hart sneller van kloppen?
“Van het communicatievak. Ik vind het een leuk vak, een erg belangrijk vak en ook een moeilijk vak. Ik ben in 1968 in het vak terecht gekomen en het heeft me nooit meer losgelaten. Het is echt een vak!”

Would you rather?

Nooit meer een boek mogen schrijven of nooit meer een boek mogen lezen?
“Oei.. Als het moet kies ik voor niet meer mogen schrijven. Ik kan me niet voorstellen dat ik nooit meer een boek zou mogen lezen. Lezen verrijkt je wereld enorm, het laat dingen op een manier zien zoals je ze eerder niet zag. Ik lees veel, vooral vakliteratuur maar ook graag romans (in de vakantie).”

Elke communicatiestudent Het Communicatiekruispunt aanbevelen of elke communicatiestudent Het Strategisch Communicatie Frame aanbevelen?
“Nee, hier kan ik echt niet tussen kiezen. Het Communicatiekruispunt is een model voor een uitvoeringsstrategie (het onderdeel Aanpak in het Strategisch Communicatie Frame); het Frame is een model voor een beleidsstrategie (wat moeten we überhaupt gaan doen?). Allebei is nodig..”

Liever een school naar u vernoemd hebben of een eigen standbeeld hebben?
“Tsjonge, dan kies ik beslist meteen voor een school. Onderwijs is net zo belangrijk als lezen. Het helpt een mens om zich te ontwikkelen en verder te komen in het leven. Ik ben communicatiewetenschap gaan studeren toen ik 35 was en een gezin had, dat heeft mijn leven enorme vulling gegeven. Ik ben nog altijd dankbaar voor die stap. Onderwijs helpt je om te leren nadenken, je eigen gedachten vormen, en het is een groot cadeau als je dat kunt krijgen.”

Nooit meer een eigen communicatietheorie mogen bedenken of nooit meer les mogen geven over communicatie?
“Ik word langzamerhand wat oud om nog hele theorieën te kunnen bedenken, dan kies ik maar voor het lesgeven. Maar eigenlijk is dat ook geen keuze, want lesgeven is ook een manier om je als docent zelf verder te ontwikkelen. Als je lesgeeft moet je ten eerste de stof zelf goed beheersen, maar het zet je zelf natuurlijk ook weer aan het denken. Mijn colleges ontwikkelen zich ook voortdurend. Dat is soms best vervelend, want ik moet mijn PowerPoint Presentaties dus ook steeds aanpassen…”

Tot slot, wat wilt u meegeven aan de Smart Connector van de toekomst?
“De Smart Connector van de toekomst heeft heel wat competenties nodig, maar het allerbelangrijkste is dat je echt van je vak houdt, dat je er trots op bent dat je straks een communicatieprofessional bent. Als je daar trots op bent, wil je ook een hele goeie worden. Mocht je dan nog een paar competenties missen, dan komen die vanzelf wel. Het begint bij trots zijn op je vak!!!”