De Dag Tegen – Pesten

Zo’n beetje elke dag heeft tegenwoordig een eigen thema. Geclaimd door een merk, branche, dier of koning. Neem de Dag van de bouw, de Fiets-naar-je-werkdag, Record Store Day, vaderdag, Koningsdag. En natuurlijk de teek… die heeft zelfs z’n eigen week. In deze rubriek kapen we al die dagen weer terug. Morgen (19 april) is het de Landelijke Dag Tegen Pesten. Tweedejaarsstudente Puck Steenbergen neemt voor deze editie het cyberpesten onder de loep. 

Iedereen krijgt wel eens een lelijke opmerking naar zijn hoofd geslingerd, waarna je je niet prettig voelt. Ik heb dit toen ik jonger was zelf meer dan eens ervaren, maar heb er gelukkig niets aan over gehouden. Toen was het natuurlijk een ander tijdperk waar mensen zich nog niet verscholen achter een schermpje. Nu is het heel makkelijk om online naar iemand uit te halen. Met een paar klikjes kun je iemand al ontzettend rot laten voelen. Cyberpesten is wereldwijd een groot probleem waar geen verbetering in lijkt te komen. Of toch wel?

Cyberpesten
Steeds vaker komen er berichten in het nieuws over zelfmoorden naar aanleiding van extreme pesterijen, die op het web plaatsvinden. Het is een probleem dat erg lastig is om aan te pakken en waar op dit moment dus ook geen goede oplossing voor is. Maar! Het is me opgevallen dat er een verschuiving plaatsvindt op social media. Waar mensen op Facebook eerst in groten getale reacties met talloze scheldwoorden achterlieten op statusupdates, zie ik nu dat deze mensen vaak het ”slachtoffer” worden van pesterijen. Deze mensen met hun nare opmerkingen worden door andere internetgebruikers niet meer getolereerd en staan met velen klaar om een shit storm aan kritiek op de pester af te sturen.

021916-lily-collins-leadGoed voorbeeld: Tarte Cosmetics
Niet alleen lijkt een groter aantal mensen in te grijpen als zij iemand online zien pesten, ook bedrijven en instanties zoeken moderne social media op om pesten tegen te gaan. Een make-up merk en een anti-bullying organisatie hebben een campagne tegen internetpesten opgezet op Instagram. Door een challenge van een selfie en een hashtag, #kissandmakeup, willen zij awareness rondom cyberpesten creëren. Instagramgebruikers die hier aan meedoen laten door middel van een selfie met een kus op de hand zien dat zij tegen internetpesten zijn. De bedenkers van deze campagne willen naast awareness creëren ook gelijk een stukje positiviteit verspreiden.

Dit lijkt te te lukken! De campagne van Tarte Cosmetics en ByStander Revolution heeft verschillende influencers, onder wie actrice Chloe Moretz, ingezet om de campagne te promoten en tot nu toe doen duizenden mensen met de handkus-selfie mee. Behalve de foto zelf heeft de campagne veel mensen een mogelijkheid gegeven waar zij hun ervaringen met pesten kunnen delen. De campagne loopt vanaf Valentijnsdag en heeft al flink wat aandacht gekregen op internet.

Snapchat x Vodafone
Behalve deze campagne is er nog een succesvolle anti-pestactie die plaatsvindt op social media. Er is een samenwerking ontstaan tussen het populaire sociale medium Snapchat en Vodafone. Door middel van een speciaal filter met de hashtag #Bestrong kunnen gebruikers aan hun vrienden laten zien dat zij tegen pesten zijn. Met 100 miljoen gebruikers wereldwijd heeft Snapchat een enorm bereik, die met name de jongere generatie omvat.

Dus, komt er een beetje verbetering in? Ik denk van wel. Het is ontzettend slim om dezelfde media die door de pesters gebruikt worden, in te zetten om anti-pestcampagnes te lanceren. Zo worden pesters geconfronteerd met hun gedrag. En dat is nodig.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie