Zo’n beetje elke dag heeft tegenwoordig een eigen thema. Geclaimd door een merk, branche, dier of koning. Neem de Dag van de bouw, de Fiets-naar-je-werkdag, Record Store Day, vaderdag, Koningsdag. En natuurlijk de teek… die heeft zelfs z’n eigen week. In deze rubriek kapen we al die dagen weer terug. In deze editie vertelt studente Esmée Baartmans over de Wereld Televisie Dag, die vandaag plaatsvindt.
In 1884 werd de eerste basis gelegd voor een nieuw soort telecommunicatiesysteem: de televisie. Hij diende voor het verzenden en ontvangen van bewegende beelden en geluid. Het massamedium was meer dan honderd jaar razend populair. Maar tegenwoordig lijkt de populariteit steeds verder af te nemen, als gevolg van de digitalisering en technologisering.
Daling van lineair kijkgedrag
Kijk maar eens naar je eigen kijkgedrag, kijk je nog net zo vaak televisie als vijf jaar geleden? Waarschijnlijk zal je antwoord hierop negatief zijn. Er wordt namelijk steeds minder lineair televisie gekeken. In 2014 keek 78% van de Nederlanders nog dagelijks televisie, in 2015 was dit nog maar 70%. Dat is een daling van bijna 10% in één jaar tijd! We kunnen ons afvragen of het einde van het televisietijdperk is aangebroken. Als het lineair kijkgedrag ieder jaar met 8% afneemt, betekent het dat we in 2025 helemaal geen televisie meer kijken. Maar zo ver zal het nog niet komen. De laatste cijfers wijzen uit dat de gemiddelde Nederlander zo’n 287 minuten per dag besteedt aan videocontent, dat is ongeveer 5 uur per dag. Hiervan besteden zij nog twee uur aan het kijken van traditionele televisie.
‘Over-the-top’ aanbieders
Maar goed, dan houden we nog zo’n drie uur kijkgedrag per dag over. Hoe wordt die dan besteed? Die drie kostbare uurtjes zijn we vooral kwijt aan ‘over-the-top’ aanbieders. Ook wel Video On Demand diensten genoemd, die het kabelnetwerk niet als schakel gebruiken. De populairste aanbieder is Netflix (serieverslaving-alert: Homeland, Orphan Black, Orange is the New Black). Ongeveer 1,4 Nederlandsers hebben een Netflix-abonnement.
Smart tv
Gelukkig zorgt de smart tv ervoor dat het massamedium nog steeds massaal wordt aangeschaft. Via een smart tv kan je namelijk internetten, apps downloaden en series en films on demand kijken. Populaire apps op de smart tv zijn bijvoorbeeld Pathé Thuis, Videoland, Youtube en programma gemist (NPO, RTL en SBS). De televisies worden ieder jaar mooier, beter van kwaliteit, functioneler … en duurder. Heb je er nog geen? Begin dan maar vast met sparen!
De manier waarop we televisie kijken is de afgelopen dertig jaar dus sterk veranderd. Zelf behoor ik echt tot de generatie die bijna nooit meer lineair televisie kijkt. Maar als ik een keer een weekend bij mijn ouders op bezoek ga, vind ik het heerlijk om op vrijdag om half 9 naast mijn moeder op de bank te ploffen en mijn ongezouten mening te geven bij de The Voice of Holland. Dus laten we vooral Wereld Televisie Dag blijven vieren, ode aan de televisie!
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.