Voor een content geek als ik was het dinsdag 14 februari smullen in de Jaarbeurs. In de eerste editie van Social Today wist een groot aantal sprekers de zalen te inspireren met hun social ervaringen, tips, verhalen en learnings. In een artikel voor Frankwatching heb ik de grootste lessen van de dag verzameld tot een lijst van tips die belangrijk zijn bij het ontwikkelen en onderhouden van een contentstrategie. In dit artikel geef ik je de drie meest besproken tips van een heel interessante dag!
- Start met luisteren
Meer dan ooit is het belangrijk om met de content die je verspreidt relevant te zijn voor je target audience. Een contentstrategie start met luisteren en eigenlijk blijf je dit non-stop doen. Of dit nu in de vorm is van praten met de klant of door het nauwkeurig bijhouden van de online statistieken; er moet constant worden gemonitord waar de klantbehoefte ligt. Frederike den Ottelander van IKEA vertelt dat het bedrijf voortdurend in gesprek is met verschillende soorten klanten door goed te luisteren waar de pijnpunten liggen als het op ‘wonen’ aankomt. Op basis daarvan wordt content gecreëerd. Ook Bart van Olphen van Fish Tales vertelt dat op basis van de statistieken wordt gekozen welk visgerecht er wordt bereid in een korte YouTube-video.
- Medewerkers zijn je belangrijkste klant
Deze filosofie komt terug in een aantal verschillende lezingen die ik bijwoon. Zo vertelt Atie de Heer van Data Direction dat medewerkers jouw belangrijkste klant zijn. “Als zij zich niet verbonden voelen met het DNA van de organisatie, dan kun je het bij klanten eveneens vergeten.” Ook in de lezing van Jeroen Baardemans van ING blijkt dat medewerkers een grote rol spelen in de contentstrategie én de verspreiding van online content. ING wakkert de intrinsieke motivatie van medewerkers aan, om content van ING te delen op hun persoonlijke, social kanalen. Rolmodellen binnen de organisatie worden gebombardeerd tot ‘social stars’ en Social Seeder wordt als tool gebruikt voor de contentspreiding. “Het doel is om een zelfregulerende contentmachine te worden. Het is slechts aan ons om medewerkers te inspireren en te faciliteren.” Kortom: de Conversation Company is upcoming.
- Vertel een écht verhaal
Doorbordurend op bovenstaande vertelt Baardemans dat de content die door medewerkers wordt verspreid als echt(er) wordt ervaren door de audience, dan wanneer vanuit de corporate kanalen van ING content wordt verspreid. Het levert direct meer engagement op. Bart van Olphen van Fish Tales beaamt het vertellen van een ongepolijst, authentiek verhaal. De verhalen die het merk verspreidt zijn echt, oprecht én hebben een boodschap: vis koken met goede vis. Daarmee is het merk relevant voor de doelgroep en sturen ze meteen aan op het kopen van duurzame vis. Van Olphen zegt dat zijn marketingbudget volledig wordt gespendeerd aan het vertellen van een verhaal, oftewel: aan het creëren van content. Martijn Arets weet het in zijn lezing prima samen te vatten tot één tip: “vertelt een verhaal van binnen naar buiten.” Juist. Precies was bovenstaande voorbeelden illustreren.Met alle tips en tools sluit Arets de dag met de boodschap: “Verken je grenzen, ontdek wat nieuw is en waarmee je relevant kunt zijn voor je audience. Realiseer je vooral ook dat we er nog niet zijn.” En dat maakt mij heel nieuwsgierig naar alles wat ons te wachten staat!
Reacties
The Big Five - Best gelezen blogs van februari - smART Connecting
[…] 2. De Dag van Social Today Docente Kim Stolk bezocht het bomvolle, maar reuze interessante event Social Today. Voor Smart Connecting zette ze de drie grootste learnings van die dag op een rij. Learnings met betrekking tot contentstrategie- en creatie. […]
8 jaar geleden geplaatst