De Dag Van.. Media Ukkie Dagen

Zo’n beetje elke dag heeft tegenwoordig een eigen thema. Geclaimd door een merk, branche, dier of koning. Neem de Dag van de bouw, de Fiets-naar-je-werkdag, Record Store Day, vaderdag, Koningsdag. En natuurlijk de teek… die heeft zelfs z’n eigen week. In deze rubriek kapen we al die dagen weer terug. In deze editie Aniek van Heck – docent Communicatie – over… de Media Ukkie Dagen (1 t/m 8 april).

Door: Aniek van Heck, docente Communicatie en moeder van twee ukkies

Verslaafd zijn ze. En afkickverschijnselen. Ja, die ook. Gillen, huilen en schreeuwen en stampvoeten als ze niet aan hun verlangen kunnen toegeven. Want het leukste op een dag, misschien wel het ultieme doel van de dag is natuurlijk een gave Snap maken. Dat is echt heel belangrijk als je (bijna) 5 jaar en 2 jaar oud bent.

Schermafbeelding 2016-04-04 om 11.46.11Aklooden
Je zou het niet denken, maar mijn kleine kindertjes zijn echt razend enthousiast over Snapchat. Ze verdringen elkaar bijna als de smartphone tevoorschijn komt. Nieuwe filters worden direct ontdekt en in een rap tempo krijgt iedereen die het wil (en die het niet wil) foto’s en snapfilmpjes van mijn kroost toegestuurd.

Naast Snapchat zijn ze uiteraard bekend met Netflix (“de fimpjesmaneer” genoemd), maken ze heel graag spraakberichten op WhatsApp (die zeker tien keer teruggeluisterd moeten worden – op het narcistische af) en liggen er twee oude toetsenborden in de kast waarmee ze “aklooden”. Ze weten zelf niet wat dat betekent, maar hebben er de grootste lol in.

Appeltjes en een boom
Ik las op de issuekalender dat van 1 april tot 6 april de Media Ukkie Dagen zijn. Over opvoeden over mediagebruik van de allerkleinsten. Nou, ik vrees dat ze bij mij binnenkort wijzer zijn dan hun ouders. Het is bijna een tweede natuur. Maar als communicatiejuf hoor je natuurlijk wel íets te doen met mediaopvoeding. Toen bedacht ik me dat ik dat al doe. Maar of dat nou per se in het belang van mijn ukkies is…

De iPad, die krijgen ze namelijk maar zeer zelden. Ha! Paal en perk stellen aan de mediaconsumptie van de kinders noemen we dat. En bovendien: die blijft lekker van mama. Want laten we wel wezen: die is zelf ook vet verslaafd aan het consumeren van allerlei media. En ze heeft echt geen zin in het lospeuteren van swipende kinderhandjes van de felbegeerde tablet en de tranen die daarop volgen. De appeltjes vallen kennelijk niet ver van de boom.

Media Ukkie Dagen | 1 – 8 april 2016 | mediaukkies.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie