Contacteren kan je leren

Voor de tweedejaars studenten komt de stage steeds dichterbij. Hoog tijd om contact te zoeken met stageadressen voor het derde jaar. Maar hoe doe je dat precies? Hoe zorg je ervoor dat jouw droombedrijf jou onthoudt en aanneemt? Niemand kan ons dat beter vertellen dan de eerlijke Micheal Cervino die het hart op de tong heeft en discussies niet uit de weg gaat. Deze vrolijke Italiaan werkt bij Melon media en zorgt ervoor dat werkzoekenden en werkgevenden matches worden. Hij weet alle ins en outs over solliciteren en contacteren.

Door: Ilse van Zoelen

Wat voor werk doe je op dit moment?
Op dit moment ben ik operationeel manager bij Melon media. Ik ben verantwoordelijk voor de gehele operatie van het bedrijf. Melon media is een platform dat drie jobboards heeft. Op die drie jobboards willen we werkzoekenden en werkgevenden bij elkaar brengen, zodat er matches ontstaan. Dat gaat in drie categorieën, stages, startersbanen en bijbanen.

Hoe onderhoud jij je Linkedin?
Als het gaat om de voorbereidingen voor een sollicitatie zou ik mijzelf op mijn CV en LinkedIn duidelijk profileren. Het moet duidelijk zijn waarom mensen jou zouden moeten aannemen.

En dat kan op twee manieren. Één is, je moet heel duidelijk kunnen schetsen wat er verandert als jij bij je droombedrijf komt werken. Twee is, wat zijn jouw sterke competenties en tot welke resultaten gaan jouw sterke competenties jou leiden? Als je dit zo concreet mogelijk uitlegt, laat je goed zien waar je passie ligt.

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit gesolliciteerd, ik heb alles via mijn netwerk gedaan. Maar nog steeds vind ik het ook belangrijk om aan mijn Linkedin te werken. Het is fijn om regelmatig dingen te delen en als er een keer iets anders op mijn pad komt, kan iedereen via mijn LinkedIn zien wie ik ben en wat ik kan. Ik vind het gewoon heel fijn om online over dingen te praten die ik tof vind. Ik maak duidelijk waar ik wel en niet goed in ben, wat ik wel en niet tof vind.

“Waar gaan jouw sterke competenties toe leiden?”

Hoe zorg jij er voor dat mensen jou onthouden?
Je kan het beste netwerken door altijd een bijdrage te leveren in situaties. Als je dat doet op een manier zodat je niet het zoveelste witte schaap bent, maar gewoon durft om een ander kleurtje te zijn, dan onthouden mensen je toch wel. Dat is niet alleen met vrienden zo, maar ook op je werk. Het klinkt misschien een beetje cliché, maar je moet gewoon jezelf durven zijn.

Iedereen heeft natuurlijk ook mindere kwaliteiten, maar als je jezelf durft te verbeteren door dingen te doen die je tof vindt of het over dingen te hebben die je leuk vindt, dan komt het goed. Je moet vanuit je eigen interesses durven te werken, je eigen eigenschappen ontdekken en verbeteren. En als je dat lang genoeg doet, dan laat je vanzelf sporen achter. Soms krijg je dan random telefoontjes van mensen van vier jaar geleden die hebben onthouden dat jij uitblinkt in wat je doet. Dan gaat het wel om een lange adem, maar het is wel de meest effectieve manier om een carrière te bouwen.

“Durf jezelf te verbeteren”

Hoe introduceer jij jezelf als nieuwe collega?
Ik vind het belangrijk om van alles iets te weten, veel trivia. Dit is een van de eerste dingen die opvalt bij mensen. Ik kan vrij direct zijn, maar niet onnodig. In proportie direct. Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn, soms ook moeilijke gesprekken te voeren. En ik denk dat ik bekend ben vanwege mijn doorzettingsvermogen, mijn vermogen om mensen in beweging te krijgen en deze te laten groeien naar een bepaald doel.

Hoe bereid jij moeilijke gesprekken voor?
Als ik een moeilijk gesprek aanga, bedenk ik eerst goed wat ik wil bereiken. Het mes snijdt aan twee kanten. Er zijn altijd leuke dingen en minder leuke dingen. En als je een doel wil bereiken, dan moet je ook de minder leuke dingen doen in het leven. Als je bijvoorbeeld wil afvallen moet je minder eten, en als je succesvol wil worden, dan moet je soms moeilijke dingen doen.

“Sommige mensen lopen achter de feiten aan en anderen die laten zien dat ze durven en willen.”

Je moet natuurlijk ook leren hoe je moet durven. De basis is dat je goede communicatieskills moet hebben. Je moet goed onder woorden kunnen brengen wat je precies wilt. Zodat je niet ongenuanceerd dingen roept. Maar dat je ook wel de big picture voor ogen kan houden. En vergeet nooit, niet elke dag in je leven wordt top, je hebt goede dagen en je hebt slechte dagen. Voor mij is een goede dag een dag waarop ik groei zie voor het bedrijf. En een slechte dag, een dag met veel kleine onzindingetjes, allemaal bijzaken, allemaal troep die niet bijdraagt aan de groei van je werknemers.

 “Je moet natuurlijk ook leren hoe je moet durven.”

 Wat zou je nog meer willen bereiken?
Eigenlijk dit, alleen dan op grotere schaal. Altijd beter worden in mijn vak. Wat ik tof vind, is mijn werk gebruiken voor persoonlijke groei voor mezelf en voor mijn werknemers. Ik wil dat mijn werknemers werken aan wat ze leuk vinden en waar ze goed in willen worden.

Lees meer leeftips op Michaels blog

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.