Blog

Big 5+1 – Kerstcommercials 2022

It’s that time of the year again… kerst! De decembermaand vormt traditiegetrouw hét ideale moment voor hartverwarmende feestdagenreclames. Ook dit jaar zijn kosten nog moeite gespaard en overspoelen talloze merken en organisaties ons met (niet zo) sterke storytelling, levendige figuranten in alle soorten en hier en daar een grote knipoog. Nadat studenten Lila en Sophie in 2021 de commercials van vijf grote namen uit kerstreclameland beoordeelden, gaan zij opnieuw in gesprek. Welk van deze merken is dit jaar op zijn kerstbest? Pak er een kopje thee, koffie of warme choco bij, want over deze commercials wil je meer weten!  

Door: Sophie Mijnlieff en Lila Steijger 

1 – Bol.com
Rating:  ★★✩✩✩

Dit jaar geen verdwaalde Sinterklaas in de kerstcampagne, maar een beige handtas in de hoofdrol. Of is het toch met name de kerstlijstjes-functie van Bol.com die centraal staat in deze commercial? De campagne moet het lichte ongemak dat wij allemaal ervaren bij het kopen van een verlanglijstcadeautje omzetten in een gevoel van kerstvreugde. Volgens de winkel is Kerst misschien wel de meest stressvolle periode van het jaar. De wensen van iedereen kunnen we bijna niet meer bijhouden. Precies daar ligt voor Bol een rol. De kerstlijstjesfunctie maakt de kerstvoorbereidingen in de reclame in ieder geval een stuk makkelijker.

Sophie opent met een leuk feitje: “Deze reclame is opgenomen in Leiden en speciaal hiervoor werd al in oktober een kerstmarkt uit de grond gestapt. De lokale partijen waren echter allesbehalve blij met de komst van Bol, omdat de winkel een bedreiging vormt voor de binnenstad. Zit wat in, maar ook daarbuiten vind ik deze reclame tekort schieten. Nederlands grootste webwinkel is normaal meester van de grappige commercials, maar dit jaar is er geen humor te bekennen”. Lila: “Het is dubbel. Enerzijds probeert deze reclame het leven van de klant gemakkelijker te maken, anderzijds is het een makkelijke gedachte om een reeds bestaande functie (de verlanglijst in de app van Bol.com) om te dopen tot iets kerstigs. Sophie gaat verder: “We kunnen ons hierin inleven, maar het voelt tegelijkertijd ook zó gespeeld. De zogenaamde verbazing wanneer Emma iets krijgt van haar verlanglijstje, is moeilijk te begrijpen. Wilde Bol ons juist niet ontdoen van het ongemak van het kerstlijstjes-shoppen?”.  Hier gaat Lila nog iets dieper op in: “Ik vond de reclame van vorig jaar herkenbaarder. De kerstlijstjes en de stress rond de kerstdagen herkennen we allemaal, maar kerst gaat mij meer om het gevoel van samenzijn. Met deze reclame wil Bol zich positioneren als ‘De winkel van kerststerren’ om kerstvierend Nederland te inspireren een ‘kerstster’ te worden. Maar in onze ogen is Bol.com zeker geen ster dit jaar”.

2 – Albert Heijn
Rating:  ★★★✩✩

Albert Heijn heeft Harry de hamster dit jaar thuisgelaten. Deze kerstcommercial draait om de fantasiewereld van Robin, het dochtertje van supermarktmanager Ilse. Ze reizen met de familie af naar een gezellig huisje in het bos. Hier vieren ze met de familie een magische kerst, waarbij oma plots verschijnt als kerstman, moeder als grote gemberkoek, vader als elf en de hond als rendier. ‘Met elkaar wordt het magisch’, luidt de boodschap van Albert Heijn dit jaar.

Lila vertelt: “Na die schattige, hartverwarmende hamsters van vorig jaar hadden we allebei iets meer verwacht van Albert Heijn. De fantasie van kleine kinderen is rijk en dat heeft AH mooi naar voren weten te brengen in deze reclame. Maar de overtuiging ervan is weer een ander verhaal, dat miste ik dit jaar wel.” Sophie: “AH heeft de fantasie flink losgelaten op deze commercial. Het idee is leuk, maar heeft ook een hoog clichégehalte. De boodschap ‘kerst is een magische tijd die je doorbrengt met je familie’ kennen we inmiddels wel, want het inspelen op gevoelens als samenhorigheid is een trend die iedere decembermaand weer terugkomt. Hoewel ik deze reclame niet zo bijzonder vind, vind ik ‘m wel mooi en met oog voor detail geanimeerd. Zo komt Olaf (uit Frozen) voorbij in een kerstbal en is het nummer Magic Moments van Perry Como eigenlijk geen kerstliedje. Maar het past onwijs goed hier!”.

3 – Coca Cola
Rating:  ★★★✩✩

“Christmas always finds a way” is de titel van de Coca-Cola kerstcommercial 2022. De advertentie vertelt het verhaal van een man die tijdens het kerstdiner een traditie levend wil houden. Om dit te doen, bereidt hij op z’n rampzaligst de vleespastei volgens de instructies van zijn moeder. Pas aan het einde van het stuk wordt de reden hiervoor duidelijk: de moeder is overleden en de zoon wil niet dat de smaken die hem al die jaren hebben vergezeld verloren gaan.

“Voor het tweede jaar op rij luidt de grote vraag waar die grote, kenmerkende Coca-Cola truck vol met lichtjes is. Heel tof als ze die nog eens terugbrengen!”, begint Sophie. Lila gaat verder: “Waar we het meteen allebei over eens waren, is dat deze commercial van slechts dertig seconden vrij kort duurt vergeleken met de minutenlange reclames die we gewend zijn van Coca-Cola. Meestal pakt dit merk enorm uit.  In het begin dacht ik: is dit wel de goede reclame van Coca Cola? Daarom was ik eigenlijk niet meteen overtuigd.  Toen ik de reclame een paar keer had gekeken, zag ik wel de mooie kerstgedachte erachter en toen kwam ik ook tot het inzicht dat de boodschap soms ook kort kan zijn om iets over te brengen. Want dat heeft Coca Cola wel goed gedaan dit jaar.” vertelt Lila. Hier haakt Sophie op in: “Eerlijk gezegd had ik de gedachte achter de kookdrang van de man ook niet gelijk door. Maar sindsdien snap ik wel dat deze reclame succesvol (en op het gebied van koken ook superherkenbaar) is! Kerst wordt gepresenteerd als een eerbetoon aan families en vrienden, evenals aan de gedeelde recepten en tradities. Hiermee wordt het belang van samenkomen en de mooie momenten die daar uit voortvloeien vanuit een fris perspectief gebracht. Want de feestdagen zijn nu eenmaal niet voor iedereen feestelijk, maar christmas always finds a way. Die gedachte kunnen we allebei waarderen. Kort, maar zeker heel krachtig.”

4 – John Lewis
Rating:  ★★★★✩

Als er een merk is dat heeft bijgedragen aan de populariteit van kerstcommercials, dan is het John Lewis wel. Deze Britse winkelketen doet altijd zijn uiterste best om een prachtproductie neer te zetten. Onder de titel The Beginner toont John Lewis hoe een volwassen man probeert een skateboard onder controle te krijgen. En dat blijkt nog best een lastige klus te zijn. Waarom hij zoveel vastberadenheid toont? Aan het eind van de reclame verschijnt pleegdochter Ellie, een skater, aan de deur. Het skateboarden was zijn manier om te bonden met haar. Met het motto “Because it’s what we do that matters” trekt John Lewis alle harten aan. Daarna vertelt de reclame ons dat 108.000 kinderen in het Verenigd Koninkrijk onder jeugdzorg vallen. John Lewis zet zich in voor de toekomst van deze kinderen.

Sophie: “They’re back! En hoe! Hoewel de reclame van John Lewis vorig jaar onderaan ons lijstje stond, ben ik dit jaar van mening dat deze reclame het absoluut waard is om een kijkje over de grens te nemen. Met deze commercial weet JL de emoties door het scherm heen over te brengen”. Lila is het hiermee eens: “Deze authentieke reclame is een juweeltje en raakt mij in het hart. Ook vorige keer stond liefde centraal, maar dit onderwerp is nu breder getrokken. Het brengt een groot maatschappelijk thema onder de aandacht, daar heb ik respect voor. Het gevoel van blijven doorzetten komt zodanig naar voren dat je er hoop van krijgt. Een kerstboodschap voor iedereen!”. Sophie vult aan: “Liefde en naar elkaar omkijken, daar gaat het echt om. Dit is een echte eye-opener die een realiteit toont waar wij ons misschien niet zo bewust van zijn. Het is prachtig om te zien dat de man in de reclame zich in andermans schoenen kan verplaatsen. Een schot in de roos!”

5 – Staatsloterij
Rating:  ★★★★★

Na eerdere hoofdrollen voor dieren, is er in de ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’-reclame van Staatsloterij voor husky Frida slechts een bijrol weggelegd. Het vertrekpunt van deze commercial is dit jaar de ‘menselijke kant’. Wat echter niet verandert, is de inzet op emotie. Deze kerstfilm vertelt het verhaal van een zoon die zijn geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs en samen met zijn vader de reis van zijn leven maakt. Daarbij vertelt de zoon aan zijn vader dat dit allemaal kan, omdat hij de loterij gewonnen heeft. De waarheid is echter anders: hij moet hem nog moet winnen, maar concludeert dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan een grote geldprijs. Op naar Lapland!

“Wauw! Ik ben helemaal enthousiast over deze reclame. Iedere keer weer lukt het de makers om een mooie gedachte over te brengen. De spot laat iets bijzonders zien wat we allemaal regelmatig vergeten. De essentie hiervan weet Staatsloterij zo mooi naar voren te brengen”, aldus Lila. Sophie is het hiermee eens: “Ik vind het heel bijzonder dat een commercieel bedrijf het in zich heeft om ons vanuit zo’n treffend inzicht te ontroeren. Wacht niet tot geluk je overkomt, maar maak je eigen geluk. Zo waar! In mijn ogen zijn herinneringen meer waard dan de grootste prijzenpot. Het heft in handen nemen is wat mij betreft zeker iets wat we van deze Oudejaarsreclame mee mogen nemen naar 2023. En hoe leuk dieren ook zijn, stiekem vind ik het heel tof dat Staatsloterij durft af te wijken van de vertrouwde keuze”. Dit heeft ook Lila aan het denken gezet: “Het menselijke perspectief van dit jaar zet mij aan tot actie, zodat mensen waarvan ik hou niet hoeven te wachten om gelukkig te zijn. Staatsloterij is dit jaar in elk geval onze grote favoriet!”

5+1 – Hema
Tot slot hebben we een extraatje voor je. Want net zoals hondje Takkie niet in het rijtje van iconische HEMA-producten kan ontbreken, kunnen we dit kerstpareltje niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Want wie is er niet opgegroeid met het hondje uit de Jip & Janneke boeken? Daarom is hij de terechte hoofdrolspeler in deze goedgemaakte commercial. Toch begint het allemaal wat verdrietig. Een schattige Takkie-knuffel is namelijk op het verkeerde vliegveld belandt en moet zijn weg naar huis vinden. Zijn bazinnetje is namelijk heel verdrietig om hem te moeten missen. Maar eind goed al goed: na een barre tocht belandt de teckel via de winkel toch weer bij het meisje. Daarmee is het dit jaar niet Staatsloterij, maar HEMA die aan de haal gaat met de kracht van dieren. Dit doen ze vanuit de gedachte ‘Wat is het toch fijn dat we elkaar weer een knuffel kunnen geven deze Kerst.’ Een rakere conclusie kunnen we natuurlijk niet trekken. Wat ons betreft is deze reclame daarop de kers op de Vienetta. Mooie feestdagen toegewenst!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.