#21 Ondertussen – ontstaat er een slaapschuld

Verhalen vertellen vinden we leuk. Daarnaast vinden we het een onmisbare competentie van een smart connector. Heel graag willen we op een verhalende manier delen wat we beleven, wat ons inspireert. Iets waar jij ook daadwerkelijk wat aan hebt. In Ondertussen.. vertelt iemand binnen de opleiding Communicatie iets wat hem of haar inspireert en deelt dit op eigen wijze. Want ook daar houden we van: eigenwijs zijn. 

Door: Manon Augustin

Blikjes energydrank glinsteren mij vanaf 8.30 uur in het lokaal tegemoet. Gaat dit drankje deze mensen op vleugels de dag door helpen? Nu de dagen lengen, zou het aantal gapende monden in mijn eerste lesuur af moeten nemen, maar niets is minder waar. Ik vraag mij dan ook regelmatig af hoe zinvol de lessen om 8.30 eigenlijk zijn. Klopt mijn gevoel dat ik misschien maar de helft van de studenten bereik op dit vroege uur?

Een vragenrondje naar de dagbesteding van mijn studenten tijdens een workshop timemanagement levert een verontrustend resultaat op. Tegenover het hoge aantal uren besteed aan Netflix staat een schrikbarend laag aantal uren slaap. Bijna de helft van deze klas slaapt maar zo’n 5 à 6 uur per nacht. Dat staat nogal ver af van de geadviseerde 8 à 9 uur die je nodig blijkt te hebben om goed te kunnen functioneren. Wat doet dit met ze, vraag ik mij direct af en zou dit ook van invloed zijn op de leerprestaties? Het intrigeert me en na wat rondsurfen, merk ik dat dit een onderwerp is waar ik meer van wil weten.

Lagere cijfers
Ik stuit op een interessant onderzoek naar Slaap en Studeren uit 2016 onder bijna 1400 gezonde studenten van Nederlandse universiteiten en hogescholen. Hier komt uit naar voren dat ruim een derde van de onderzochte studenten zich niet voldoende uitgeslapen voelt om te kunnen studeren. Studenten met een chronisch slaaptekort blijken ook nog eens lagere cijfers te scoren dan studenten die keurig iedere nacht de 8 uur slaap pakken. En verder blijkt ook nog dat je maar beter geen avondmens kunt zijn. Avondmensen moeten vaak al opstaan terwijl hun biologische klok nog niet het signaal heeft gegeven om wakker te worden. Dat kan de rest van de dag negatief beïnvloeden met veel gegaap en zware oogleden tot gevolg. En dan nog maar te zwijgen over de invloed van beeldschermgebruik op het slaapritme. Hierdoor bouw je dus heel makkelijk een grote slaapschuld op waar je niet makkelijk van af komt met een paar ochtendjes uitslapen.

Zo bij elkaar genomen best een serieus probleem met een grote invloed. Zouden wij hier als school iets mee moeten doen? Het verklaart voor mij in ieder geval wel waarom ik soms mensen in de klas even hun hoofd zie neerleggen op tafel. Is het dan een idee om de lessen voortaan pas om 10.00 uur te laten beginnen? Ik slaap er nog een nachtje over.

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie