Smart support – de peercoaches

Meet the peercoaches
Ben je op zoek naar een medestudent die jou kan helpen bij lastige vakken? Of die je kan helpen met plannen? Of ben je op zoek naar een medestudent die net als jij studeert met een functiebeperking of die ook mantelzorger is? Een peercoach is altijd bereid om jou te helpen!

Door: Naomi Huisman

Maar wat is een peercoach eigenlijk? Een peercoach is een gemotiveerde ouderejaarsstudent die jouw begeleiding en/of een luisterend oor biedt tijdens jouw schoolcarrière. Je kunt peercoaches ook zien als een aanspreekpunt binnen de opleiding, een soort ervaringsdeskundige. Peercoaches ervaren soms dezelfde struikelblokken en hindernissen als jij en putten uit hun ervaring om jou daarbij te helpen. De peercoach kun je voor van alles aanvragen, van vakinhoudelijke begeleiding, zoals de taalvakken, tot het maken van een realistische studieplanningBen jij benieuwd geworden naar de peercoaches? Maak dan nu kennis met ze! 

                                                                                                                                                   Hoofdpeercoach Gary Mantiri
Gary zit momenteel in zijn derde jaar van de opleiding. Voordat hij de opleiding deed, was hij één van de meest ongemotiveerde studenten. School trok hem simpelweg niet. Gamen en feesten behoorden tot zijn levensstijl destijds. Uiteindelijk besloot hij om op latere leeftijd weer te studeren en alles uit zijn studie te halen. Maar wat is nou alles uit je studie halen? Iedereen definieert dat anders. Voor hem betekent het samen met medestudenten, docenten en medewerkers ervoor zorgen dat studenten met plezier het beste uit zichzelf halen, om bijzondere dingen voor elkaar te krijgen en om bijzondere connecties te maken 

Waarom ben jij peercoach geworden?
Gary: “In het eerste jaar had ik zelf peercoaching aangevraagd. Ik kon het enorm waarderen dat een medestudent tijd en energie in mij stak. In het tweede jaar wilde ik iets terug doen voor de medestudent, dus besloot ik om me aan te melden voor peercoaching. De ervaring die ik heb opgedaan in het verleden, tijdens de studie en in het buitenland, deel ik graag. Daarnaast pleit ik voor inclusief onderwijs. Via peercoaching zag ik een mooie kans om hier zelf meer aan bij te dragen.” 

Hoe ervaar jij het om peercoach te zijn? En waarvoor kunnen studenten bij jou aankloppen voor peercoaching? 
Gary: “Peercoaching doe ik voor het tweede jaar op rij. Dit keer als hoofdpeercoach. Zo heb ik de afgelopen periode het keuzevak peercoaching gegeven aan de mede-peercoaches en begeleid ik samen met Marian Ammerlaan het team. Niets is mooier dan met deze toppers samen te werken. Ik ben altijd in voor een goed en diepgaand gesprek. En anders als je meer wil weten over extra curriculaire activiteiten of over netwerken, schiet me dan gerust aan!” 

                                                                                                                                                                Peercoach Merel Heezen
Merel is 18 jaar en zit in het tweede studiejaar van de opleiding.. Ze houdt ervan creatief bezig te zijn en daarnaast doet ze al haar hele leven aan turnen en windsurfen. Merel is gestructureerd en zelfstandig en dit zien medestudenten ook. In het eerste jaar vroegen studenten namelijk regelmatig al om haar hulp.  

Waarom ben jij peercoach geworden?
Merel:Aan het einde van mijn eerste jaar kreeg ik een berichtje van mijn leerteamcoach. Er stonden vacatures open voor peercoachesMijn coach moest gelijk aan mij denken. Ik vond het een eer en ik besloot uit mijn comfort zone te stappenNaast het helpen van medestudenten kan ik nu ook de eerstejaars studenten helpen. Ik kan me voorstellen dat het voor de opleiding een hele uitdaging is om voor verbinding te zorgen in deze gekke tijd, dus hopelijk kan ik hier ook aan bijdragen”. 

Hoe ervaar jij het om peercoach te zijn? En waarvoor kunnen studenten bij jou aankloppen voor peercoaching? 
Merel: Ik vind het heel leuk en fijn als ik anderen kan helpen, het geeft echt voldoening. Daarnaast vind ik het vooral heel leerzaam om peercoach te zijn. Als peercoach liggen mijn kwaliteiten bij: plannen en organiseren, opmaak en vormgeving, Nederlands en inhoudelijk algemene vakken. Maar studenten kunnen ook altijd voor de andere kleine vraagjes bij mij aankloppen! 

                                                                                                                                                 Peercoach Ruben Roozemond
Ruben is 22 jaar oud en houdt van technologie. Hij zit in zijn tweede jaar van de opleiding en komt uit Zeeland. Hiervoor heeft hij een mbo-opleiding in de ICT gedaan en ook heeft hij twee jaar gewerkt bij een ICT-bedrijfBij dit bedrijf werkt hij nog steeds twee dagen in de weekDoor zijn achtergrond weet hij als geen ander hoe het is om van mbo door te stromen naar hboHij geeft aan in het eerste jaar van het hbo veel moeite te hebben gehad met de taalvakkenDoor gebruik te maken van een peercoach heeft hij de vakken uiteindelijk wel met een mooi cijfer behaald 

 Waarom ben jij peercoach geworden?
Ruben: “In een gesprek met de peercoachbegeleider gaf zij aan dat ik een geschikt persoon zou zijn. Op die manier ben ik er eigenlijk ingerold. Tot nu toe vind ik het erg leuk en heb ik al veel studenten kunnen helpen. Vooral het helpen bij het proefstuderen en de webinars voor nieuwe studenten vind ik enorm gaaf. Het is leuk om de enthousiaste eerstejaars studenten te zien en al hun vragen te beantwoorden. 

Hoe ervaar jij het om peercoach te zijn? En waarvoor kunnen studenten bij jou aankloppen voor peercoaching? 
Ruben:Studenten kunnen vooral bij mij terecht voor planningen, begeleiding, vragen over de major of andere zaken waar ze tegenaan lopen. Nederlands en Engels geef ik liever niet, omdat ik vind dat ik hier niet goed genoeg in ben, maar toch begeleid ik op dit moment vier studenten met Nederlands en dat gaat best goed. Dit komt denk ik, omdat ik zelf veel moeite met de taalvakken heb gehad. Ik heb hier peercoaching voor gehad en daardoor weet ik precies waar je op moet letten en wat handig is om te leren.”

                                                                                                                                          Peercoach Yasmine de Jong
Yasmine noemt zichzelf klein van stuk, authentiek en ambitieus. Ze is een tweedejaars studente en voor de coronacrisis was ze vaak met haar studiegenoten te vinden op de tweede verdieping van de Wijnhaven.  Yasmine kan je hiernaast ook vinden op de introductie– en meeloopdagen waar zij het fijn vindt om eigen ervaringen binnen de opleiding te delen. Als echte Rotterdamse houdt ze van avontuur, hard werken en pakt ze uitdagingen met beide handen aan. Maar, er is daarnaast ook zeker ruimte om lekker te socializen en te ontspannen.  

 Waarom ben jij peercoach geworden?
Yasmine: Iedere student is uniek en heeft een eigen verhaal. Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om wegwijs te worden binnen de school of de opleiding in deze bijzondere tijd. Het is belangrijk dat iedere student zich prettig en gehoord voelt. Ik ben peercoach geworden, omdat ik studenten graag een luisterend oor wil bieden en een laagdrempelig aanspreekpunt voor hen wil zijn. Ook wil ik andere studenten inspireren, mijn ervaringen delen of gewoon een steuntje in de rug bieden. Het is belangrijk dat wij elkaar binnen de opleiding ondersteunen en het beste uit onze schoolcarrière halen. 

 Hoe ervaar jij het om peercoach te zijn? En waarvoor kunnen studenten bij jou aankloppen voor peercoaching? 
Yasmine:Ik ervaar het zijn van een peercoach tot nu toe zeer positief. Medestudenten leren ons als peercoach steeds beter kennen en weten steeds beter wat ze aan ons hebben. Zelf heb ik de afgelopen maanden veel van anderen kunnen leren door de diversiteit binnen onze opleiding.Mijn kwaliteiten binnen de opleiding zijn ondersteuning bieden bij het plannen en organiseren, de zakelijke verslaglegging, het pragmatisch werken of vakinhoudelijk. Denk bijvoorbeeld aan de balans tussen werk en school, de opmaak van je documenten, doelgericht zijn of hulp bij het toepassen van indicatoren.

                                                                                                                                                     Peercoach Anna van Amstel
Anna zit in het tweede jaar van de opleiding en daarnaast is ze al van jongs af aan in de wereld van theater en muziek te vindenZe staat graag op het podium om samen met anderen in een band of in een productie te spelen. Het is dan ook geen wonder dat ze met presenteren op het vakgebied communicatie is gestuit. Anna is een opgewekte volhouder. Ze maakt haar werk graag goed, en ze maakt het ook echt af! Met haar geduld wil ze graag anderen helpen hun doelen te bereiken.  

 Waarom ben jij peercoach geworden?
Anna:Als je communicatie studeert is het vaak niet vreemd dat je het leuk vindt om voor groepen te spreken, mensen enthousiast te maken en dingen uit te leggen. Extra leuk is het als je merkt dat je mensen kan helpen. Bovendien, als je iemand één op één helpt, is het resultaat al heel erg snel zichtbaar.

Hoe ervaar jij het om peercoach te zijn? En waarvoor kunnen studenten bij jou aankloppen voor peercoaching? 
Anna:Als iemand met mijn hulp een doel behaalt ben ik natuurlijk super trots. Sommige studenten lopen maar tegen één of twee obstakels aan die hun ervan weerhouden om van de studie te genieten. Als je die weet weg te houden komt de studie pas écht tot leven. Voor vragen kun je altijd bij mij terecht. Extra hulp nodig bij presenteren, vormgeving, Nederlands of Engels? Ik sta voor je klaar! 

                                                                                                                                                         Peercoach Sinnéad Banks
Sinnéad is 20 jaar, ze zit in het tweede jaar van de opleiding en ze komt uit Rotterdam.
Ze houdt van schrijven en creatief bezig zijn. Daarnaast vindt ze het leuk om anderen te helpen.  

Waarom ben jij peercoach geworden?
Sinnéad: Ik vond de overstap van de middelbare school naar het hbo best overweldigend. Ik heb veel moeite gehad met plannen en het vinden van mijn weg binnen de opleiding. Na het eerste jaar heb ik me goed kunnen ontwikkelen op dat gebied. Ik wil studenten graag helpen door mijn ervaringen met hen te delen! 

Hoe ervaar jij het om peercoach te zijn? En waarvoor kunnen studenten bij jou aankloppen voor peercoaching? 
Sinnéad:Ik vind het heel mooi om anderen te kunnen helpen en ze te zien groeien! Bij mij kun je terecht met vragen over Nederlands, Engels, werken in Adobe, plannen en organiseren.